Saxion-studenten aan het werk met ChatGPT

AI/ChatGPT in het onderwijs; wat betekent dit voor onze studenten?

Leestijd Minuten

ChatGPT is volop in het nieuws. Met de komst van AI-tools zoals ChatGPT is het steeds gemakkelijker om zelf kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, afgekort AI) te gebruiken. Deze software is zo goed ontwikkeld dat die ongekende mogelijkheden biedt, ook in het onderwijs. Hierop willen wij onze studenten, als toekomstig beroepsprofessionals, goed voorbereiden.

Gebruik van AI-tools kan het toekomstgerichte onderwijs bij Saxion beter maken. Daarom wil Saxion AI-tools zoals ChatGPT in het onderwijs integreren, met oog voor de kansen die AI biedt en voor de risico’s die eraan verbonden zijn. Dat vraagt van onze studenten dat zij weten hoe zij de tools transparant en verantwoord, maar ook doordacht en kritisch kunnen gebruiken.

Studenten kunnen AI als hulpmiddel inzetten bij het maken van opdrachten en toetsen. Dat mag soms wel, maar soms ook niet.

Wanneer en hoe AI-tools gebruiken?

Om duidelijkheid te geven of, wanneer en hoe studenten AI-tools bij Saxion kunnen gebruiken, is er een Handreiking AI/ChatGPT ontwikkeld. Hierin is ook een instructie voor goede bronverwijzing naar AI-gebruik opgenomen.

Benieuwd naar de handreiking?

In dit document leggen we uit of, wanneer en hoe studenten AI-tools, zoals ChatGPT, binnen Saxion kunnen gebruiken.

De Handreiking AI/ChatGPT (laatste versie: mei 2023) wordt met regelmaat bijgewerkt met nieuwe, aanvullende inzichten. Bij publicatie van een nieuwe versie verschijnt ook een nieuwsbericht.