IJsselaanzicht_-_naamsvermelding_Bart_Ros.jpg

Saxion-studenten actief in het Hanzejaar

Jos.jpg
Jos Eertink Leestijd Minuten

Hanzestad. Een eeuwenoud begrip, dat doorklinkt in het hier en nu. 2023 is het Hanzejaar, wat uitbundig wordt gevierd in steden als Zwolle, Zutphen, Harderwijk en Deventer. In Hanzestad Deventer gaan studenten van Saxion bijdragen aan programmaonderdeel ‘Hanze 2.0’.

Het Hanzejaar gaat op 1 april van start in Kampen,” vertelt projectleider Nienke Nijboer. “Kort daarna volgt Deventer.” Maar wat is dat nou eigenlijk, de Hanze? Er bestaan verschillende definities, maar in de kern gaat het over een middeleeuws samenwerkingsverband tussen kooplieden en handelssteden. Of zoals de website van het Hanzejaar het breder formuleert: een Europese Unie avant la lettre. In Nederland speelde de IJssel een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Hanze en het verbinden van steden. Het economisch centrum van ons land, lag destijds zelfs in het oosten.

Toerisme door de eeuwen heen

Een deel van de festiviteiten in het Hanzejaar, valt onder de eigentijdse noemer ‘Hanze 2.0’. Dit programmaonderdeel, dat met name is gericht op jongeren, wil het rijke Hanzeverleden weer tot leven brengen.

Yvonne van Klaarbergen-Hulsebos, docent Tourism en Hotelmanagement

Hanzesteden hadden – met al hun welvaart en sierlijke gebouwen – een enorme aantrekkingskracht op ‘mensen van buiten’. Deventer kreeg daardoor vele nieuwe bewoners, van bouwmeesters tot dichters. De vraag wat vandaag de dag de aantrekkingskracht van een Hanzestad is, deed de opleiding Tourism Management besluiten om aan te haken bij het Hanzejaar. “Dit zal gebeuren in het kader van destinatiemarketing,” vertelt Yvonne van Klaarbergen-Hulsebos, docent Tourism en Hotelmanagement. “Een Hanzestad als Deventer beter in de beter markt zetten. Dát is de opdracht die we de studenten willen meegeven.”

De opdracht van Tourism Management moet bruikbare content gaan opleveren. Zoals video’s, om juist ook de jongere doelgroep te bereiken. En om de toerist van nu dus warm te laten lopen voor de Hanzesteden.

Luchtfoto_Deventer.jpg

Dankzij de IJssel kon de Hanze in Nederland tot wasdom komen.

Middeleeuws Festijn

Kris Brussen, docent Archeologie, vertelt dat er op 22 april een Middeleeuws Festijn zal plaatsvinden in het Worpplantsoen, een buitendijks park dat een prachtig uitzicht biedt op de historische skyline van Deventer. Een van de ‘marktkramen’ zal worden opgetuigd door Saxion-studenten van de opleiding Archeologie. Met bacheloropleidingen als handelswaar van de eenentwintigste eeuw.

Zo zal het Hanzejaar een hedendaagse ode brengen aan de handelsgeest van toen. In de woorden van het festival: “van serieus tot uitbundig en van cultureel tot economisch.”

Foto skyline Deventer: Bart Ros

Over de Hanze

De Hanze was een netwerk van Europese handelssteden, gelegen aan het water. In de 14e eeuw werd er via de Hanzeroutes volop gehandeld in granen, bier en andere producten. Samen stonden de betrokken steden sterker tegen piraterij. Bekende Nederlandse Hanzesteden zijn Deventer, Kampen en Zutphen. Het netwerk verbond steden in Nederland, België, Duitsland, Polen, Noorwegen, Zweden en de Baltische staten; op het hoogtepunt sloten Engeland, Finland en Rusland zich aan.

2023 is het Hanzejaar: een hedendaagse ode aan de handelsgeest van toen. In dit feestelijke jaar gaat Hanzestad Deventer – samen met acht andere Hanzesteden in Oost-Nederland – extra betekenis geven aan 800 jaar Hanze-gedachtengoed.

Jos.jpg

Jos Eertink

Als redacteur probeert Jos alles wat complex is toegankelijk te maken. Buiten werktijd houdt hij zich het liefst bezig met poëzie en schilderkunst. Hij was de achtste stadsdichter van Enschede, maar rijmt alleen als het moet.