Studenten krijgen award voor innovatieve app die de geschiedenis van Blokzijl vertelt
Studentenleven

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Hoe houd je de geschiedenis van Blokzijl levend en zorg je ervoor dat deze wordt doorverteld aan volgende generaties? Die vraag stond centraal voor acht Saxion-studenten in het Smart Solutions Semester. Zij ontwikkelden de app ‘De verhalen van Blokzijl’. Eind oktober werd het werk van de studenten door Gastvrij Overijssel en MarketingOost beloond met een Student Innovatie Award.

Ongelofelijk. Dat was het eerste wat er door studenten Sanne Zuithof (Tourism Management) en Loraine Bruinink (Ondernemerschap & Retail Management, ORM) heenging toen ze op 24 oktober de award in ontvangst mochten nemen. “Het is een pluim op ons werk”, zegt Loraine. “Toen we aan het Smart Solutions Semester begonnen wisten we niet wat ons te wachten stond. We zijn een half jaar superintensief met elkaar bezig geweest. Hebben iets opgezet waar we in geloofden. Dat het nu zo’n bekroning krijgt is fantastisch mooi.”

De studenten werkten van februari tot juli van dit jaar aan hun project. Van Mark Lucas van Café-Restaurant Sluiszicht kregen zij de vraag om de historische verhalen van Blokzijl op een interactieve manier te vertellen. “Geschiedenis wordt tegenwoordig op een andere manier verteld dan alleen uit een geschiedenisboek”, legt Loraine uit. “Daar zat voor ons de uitdaging: hoe kunnen we de geschiedenis anno 2022 op een goede manier overbrengen op de doelgroep en volgende generaties.” Nadat de studenten elkaar en elkaars capaciteiten leerden kennen, was het zaak om inzicht te krijgen in die doelgroep. “Doelgroepen worden verdeeld in bepaalde karaktereigenschappen”, weet Sanne. “De doelgroep waar wij ons op moesten richten waren de ‘inzichtzoekers’. Dat zijn mensen die echt iets willen leren tijdens een dagje weg, die betekenis achter gebouwen zoeken. Door middel van storytelling wilden we hen kennis laten maken met de geschiedenis van Blokzijl.”

Onderzoek

Om een goed beeld te krijgen van de voormalige Zuiderzeestad en zijn geschiedenis, deden de studenten uitgebreid onderzoek. “Het mooie was dat de opdrachtgever ons daarin vrij liet”, zegt Loraine. “Daardoor kregen we alle ruimte om creatief te denken en verschillende opties te doorlopen. Uiteindelijk hebben we gewerkt aan de hand van een design proces. Dat begon met heel breed informatie opdoen. We hebben field- en deskresearch gedaan, gekeken wat de behoeften van andere stakeholders in Blokzijl zijn, maar ook wat er verder in de omgeving al wordt gedaan. Op basis daarvan zijn we tot bepaalde ideeën gekomen. Deze hebben we getoetst: wat is het beste idee en heeft het meeste kans van slagen? De app is daar als oplossing uitgerold.”

Bij het onderzoek kwam het interdisciplinaire karakter van het Smart Solutions Semester duidelijk naar voren. Zo hadden Tourism Management-studenten Sanne en Milou Bouwhuis kennis van doelgroeponderzoek, bestemmingsanalyse en storytelling, terwijl ORM-studenten Loraine en Lorense Pen en Commerciële Economie-student Jurre de Jong zich bezighielden met de businesskant van het idee. Hieke Euverman en Rick Teunissen bogen zich over de vormgeving en ontwikkeling van de app. En last but nog least was er het werk van Roan Boersma, die als student Archeologie inzichtelijk heeft gemaakt wat de grootste en belangrijkste gebeurtenissen voor Blokzijl zijn geweest.

Projectleiders

Loraine en Sanne fungeerden daarnaast, op eigen verzoek, als projectleiders om lijn in het onderzoek te houden. Sanne: “We hebben goed gekaderd wat we wel en wat niet in het onderzoek wilden betrekken. Daar hebben we keuzes in moeten maken. Het doel was om een product op te leveren, dus dan moet je soms doorpakken.” Loraine: “Als projectleiders keken we vaak waar we stonden en welke stappen er gezet moesten worden om volgende week op een ander punt te komen. Het in goede banen leiden van het onderzoek voelde voor mij als een soort generale repetitie richting het echte werk. In mijn opleiding word ik ook klaargestoomd om een soort stuurman voor een bedrijf te zijn.”

Blokzijl

Eindresultaat

Het prototype van de app die is ontwikkeld, neemt toeristen mee in een interactieve wandelroute door Blokzijl. Gebruikers krijgen een beknopte uitleg over de werking van de app, waarna ze op stap kunnen. Op verschillende plekken krijgen ze via de app informatie over gebouwen, of kunnen ze andere bijzondere verhalen lezen en oude foto’s bekijken. Ook kunnen ze een oude kaart van de plaats over de huidige kaart van Blokzijl leggen.

Het eindresultaat stemde de opdrachtgever tevreden. Mede daardoor sloten de studenten het Smart Solutions Semester met een goede beoordeling af. Een kleine vier maanden later kwam daar nog eens extra waardering overheen, in de vorm van de award. Het leverde de studenten een klein geldbedrag op, maar nog belangrijker dan dat erkenning voor hun werk. Sanne: “We hebben enorm veel van elkaar geleerd tijdens het Smart Solutions Semester. Kennis overhandigen aan andere studenten is heel veel waard. In het werkveld werk je immers ook interdisciplinair samen om resultaten te behalen.”

Over Smart Solutions

Het Smart Solutions Semester is een innovatief semester dat de koppen van toekomstige professionals samenbrengt. Studenten van verschillende opleidingen combineren hun kennis en ervaringen om zo echte vraagstukken van lectoraten of het bedrijfsleven op te lossen. Interdisciplinair aan de slag dus! Innovatie, creativiteit en samenwerking staan hierbij centraal, maar ook dat studenten zichzelf uitdagen en leren kijken vanuit verschillende perspectieven.

Meer weten over het semester? Bekijk de video.

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.