Anka Mulder
Corporate

Is e-waste het nieuwe goud? Beluister deel 2 van de Saxion podcast-serie Denkers & Doeners

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

In de podcast-serie Denkers & Doeners nodigt Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Saxion, redacteur Anne Hurenkamp uit om met denkers en doeners in gesprek te gaan. In deel 2 zoekt Saxion met het bedrijfsleven naar oplossingen voor e-waste, om de gigantische afvalberg tegen te gaan. Beluister de aflevering nu!

Jaarlijks worden er wereldwijd 100 miljoen printed circuit boards (pcb’s) geproduceerd. Ze zitten in onze smartphones, laptops, e-bikes en tegenwoordig zelfs in koelkasten. Deze pcb’s bevatten metalen zoals goud, zilver en koper.

Machine learning

Om te voorkomen dat deze kostbare en soms gevaarlijke grondstoffen na het gebruik van onze apparatuur als e-waste vernietigd worden, werkt Bert Swennenhuis van het Saxion-lectoraat Applied Nanotechnology samen met studenten en het bedrijfsleven aan een recycle-oplossing. Daarbij speelt artificial intelligence (machine learning) een grote rol. Aleksandar Andreski is als associate-lector bij het project betrokken.

Tweede aflevering

In deze tweede aflevering van Denkers & Doeners stuurt Anka Mulder, voorzitter van het Saxion College van Bestuur, redacteur Anne Hurenkamp opnieuw op pad, met de vraag: hoe draagt deze oplossing bij aan een schonere, veiligere en duurzamere wereld?

Beluister Denkers & Doeners via Spotify

Beluister Denkers & Doeners via Apple Podcasts

Bert Swennenhuis en Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.