Lector Abeje Mersha mag toetreden als Fellow van de Netherlands Academy of Engineering
Corporate

Leestijd Minuten

Abeje Mersha is lector Unmanned Robotic Systems binnen het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics. Als Fellow van de Netherlands Academy of Engineering (NAE) mag Abeje aansluiten bij een selecte groep vooraanstaande professionals die zich onderscheiden door hun uitmuntende prestaties in het engineeringdomein, de grote impact van hun werk en hun inspirerend leiderschap in de context van de belangrijke maatschappelijke transities waarmee Nederland en de wereld worden geconfronteerd.

Zijn benoeming is een tastbare erkenning daarvan. Extra bijzonder is het dat Abeje samen met Somaya Ben Allouch (tevens oud-lector Saxion, nu werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam) als enige twee van de tweeënzestig werkzaam zijn in het hbo. Fellows delen hun kennis en vaardigheden via het NAE-forum, vertalen inzichten naar praktische, concrete adviezen en werken aan het wegnemen van obstakels. Het NAE-lidmaatschap wordt gelijkgesteld aan prestigieuze lidmaatschappen bij National Academies of Engineering in andere landen. Op maandag 13 november wordt Abeje geïnaugureerd in de Nieuwe Kerk in Den Haag.

Abeje zelf over zijn toetreding: “Uiteraard ben ik ontzettend blij dat ik ben benoemd als fellow van de Nederlands Academy of Engineering. Het is een eer om deel uit te maken van vooraanstaande en invloedrijke deskundigen op het gebied van techniek uit de academische wereld en de industrie die door middel van technologische innovatie een aanzienlijke bijdrage leveren aan duurzame maatschappelijke verandering. Ik beschouw deze fellowship als een waardevolle erkenning voor wat we bij Saxion doen met een team van onderzoekers, docenten, studenten en partners uit het bedrijfsleven."

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur feliciteert Abeje met de benoeming tot fellow van de Netherlands Academy of Engineering. “Een fantastische prestatie, een teken van erkenning voor Abeje persoonlijk en voor de relevantie van hbo-onderzoek. Abeje, Saxion is heel erg trots op jou!"