Studie-inhoud

Tijdens de studieroute leer je vanuit verschillende invalshoeken naar sportmarketing kijken. Je gaat aan de slag met de economische waarde, de entertainmentwaarde , de maatschappelijke waarde en de participatiewaarde van sport.

Economische waarde van de sport

Sport kan door niet-sportorganisaties worden ingezet om commerciële doelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten die topsporters sponsoren en inzetten in tv-commercials.

Entertainmentwaarde van de sport

Sportorganisaties willen tijdens de wedstrijd de ultieme fan experience creëren  . De sfeer van duizenden sportfans in een uitverkocht stadion, die samen genieten van een sport zoals voetbal of baanwielrennen – bestaat er iets mooiers? 

Participatiewaarde van de sport

Deelname aan een sportactiviteit versterkt de samenleving. Sportorganisaties, zoals verenigingen, leveren een positieve bijdrage aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van het individu als aan de lokale gemeenschap.

Maatschappelijke waarde van de sport

Sport kan als middel gebruikt worden om maatschappelijke en sociale onderwerpen te bespreken. Denk hierbij aan beweeginitiatieven voor kwetsbare groepen,  of aan sporten voor een goed doel.  Zo kan sport bijdragen aan waarden als gelijkheid en wederzijds respect. 

If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.

Afrikaans spreekwoord, vaak geciteerd door Nelson Mandela. Betekenis: alleen ga je sneller, samen kom je verder!

Studiebelasting

  • 33% Wedstrijd
  • 33% Theoretische training
  • 33% Praktische training

Wedstrijd

  • Maak kennis met sportmarketing
    • Economische waarde
    • Entertainmentwaarde
    • Maatschappelijke waarde
    • Participatiewaarde

Theoretische training

  • Waardecreatie van de Sport
  • Sport en Economie in de Wereld
  • Sportmarketingcommunicatie
  • Digital marketing
  • Financieel

Praktische training

  • Progress in business English
  • Samen Sporten
  • Voer een salesgesprek
  • Vorm je eigen mening en creëer draagvlak
  • Leer pitchen
  • Schrijf een rapport
  • Storytelling
  • Social selling

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids

Het tweede jaarProject 'Sponsorplan' en ontwikkel je talent

In het tweede jaar staat het project 'Sponsorplan' centraal en schrijf je een sales- en accountplan. Vanaf het tweede studiejaar kun je in aanmerking komen voor het Top Talent Programma. Je krijgt dan de kans om jouw talent verder te ontwikkelen, zodat je makkelijker overstapt van het hbo naar de universiteit.

  • Marketingcommunicatie
  • Internet en media
  • Experience marketing
  • Sportcommunicatie
  • Sales- en accountplan
  • Retailmarketing
  • Dienstenmarketing
  • Customer Relationship Management (CRM)
  • Engels
  • Sport en recht
  • Digital marketing

Het derde jaarDe praktijk in: stage en projecten

Het derde jaar bestaat uit een stage van vijf maanden. Deze stage kun je eventueel in het buitenland doen. Ook werk je aan vijf verschillende projecten: Sportfan, Strategische marketing, Management control, Duurzaam ondernemen en Digital marketing.

Het vierde jaar​De eindsprint: minor en afstuderen

Je bent bezig met een eindsprint richting afronding van je studie. Je sluit het laatste jaar af met je afstudeeropdracht. De minor van Sportmarketing is al voor je ingevuld met sportgerelateerde vakken.

Diploma: Bachelor of Science

Als sportmarketeer kun je na je opleiding meteen aan de slag in de onbegrensde wereld van de marketing en de sport. Met je diploma op zak kun je kiezen uit uitdagende commerciële- en managementfuncties in de sportwereld.