Je onderzoek pitchen op een congres in de VS: deze Saxion-studenten overkwam het
Studentenleven

Je onderzoek pitchen op een congres in de VS: deze Saxion-studenten deden het

International Human Resource Management-studenten Nikita Simon en Kristy McGovern werden uitgenodigd om hun onderzoek over competenties die de technicus van de toekomst moet hebben om te kunnen overleven in de Smart Industry te presenteren op een congres in de Verenigde Staten. Studentredacteur Eva Spijker vroeg hen het hemd van het lijf.

Hoi meiden! Ten eerste, gefeliciteerd! Hoe gaaf is het dat jullie mogen spreken op een congres in de Verenigde Staten?

“Ja, we zijn allebei echt super blij! En stiekem ook best een beetje trots op onszelf.”

Dat snap ik! Vertel eens, wat voor soort onderzoek hebben jullie precies gedaan?

“We nemen allebei deel aan het honoursprogramma 'Creativity in Finance and Management' en hebben Saxion ook geholpen om de internationale versie van dit honoursprogramma op te zetten. Hierdoor kwamen we in contact met de onderzoeksgroep Smart Industry and Human Capital. Zoals de naam van de onderzoeksgroep misschien al wel verklapt, onderzoeken ze de HR-kant van zaken in de Smart Industry. Tijdens ons onderzoek hebben we samen met de onderzoeksgroep gekeken welke competenties de technicus van de toekomst moet hebben om te kunnen overleven in de Smart Industry.”

Dat klinkt zeker interessant. Wat was het idee achter dit onderzoek? Waarom moest dit onderzoek uitgevoerd worden in jullie ogen?

“We merkten dat technici de laatste tijd overspoeld worden met allerlei onderzoeken die ‘aantonen’ dat hun werk enorm zal gaan veranderen door de Smart Industry. De conclusie van deze onderzoeken was dat er een nieuw type werknemer op de markt moet komen, met de zogenaamde '21st Century Skills'. Dit is natuurlijk een ontzettend vaag begrip, want wat zijn precies 21st Century Skills? Uit deze vraag hebben wij de inspiratie voor ons onderzoek gehaald. Wij wilden weten welke competenties de technicus van de toekomst daadwerkelijk nodig heeft om te kunnen slagen in zijn vakgebied.”

Klinkt goed, maar van onderzoek doen naar uitgenodigd worden op een congres in de VS is natuurlijk een enorme stap. Wat is het verhaal achter deze uitnodiging?

“Nou, we hebben ons onderzoek zelf ingeleverd bij de Academy of Management Journal en we zijn door hen uitgekozen! Samen met andere onderzoekers zijn we uitgenodigd om ons onderzoek te presenteren op het congres.”

Spannend, maar ook ontzettend leuk! Jullie zijn op dit moment in de Verenigde Staten, hoe ziet het programma er uit voor de aankomende dagen?

“Op de avond dat we aankwamen stond er direct een groot netwerkdiner gepland. De andere drie dagen staan echt in het teken van het congres. Het congres vindt plaats in het Hilton in Providence, Rhode Island. Er komen onderzoekers vanuit de hele wereld die hun onderzoek gaan presenteren en bespreken met het publiek.”

En hebben jullie al enig idee wat de volgende stap in jullie onderzoekscarrière gaat zijn?

“Uhm, we moeten ons allebei eerst concentreren op het schrijven van onze scriptie en natuurlijk op het afstuderen zelf. Wel weten we dat de onderzoeksgroep bezig is met het uitzoeken van het onderwerp voor hun volgende onderzoek. Dus wie weet, misschien doen we nog een keer mee en worden we volgend jaar opnieuw uitgenodigd voor een tripje, haha.”

Dat zal zeker niet verkeerd zijn. Ik wens jullie allebei heel veel succes op het congres!

Eva Spijker studeert Media, Informatie & Communicatie. Ze is dol op reizen, magazines, social media, schrijven en uitslapen. Daarnaast is ze verslaafd aan Netflix, sushi, tapas en fotograferen. Ook kun je haar áltijd wakker maken voor een perfecte latte macchiato met caramel.