Studievereniging vs studentenvereniging: de verschillen op een rijtje
Studentenleven

Studievereniging vs studentenvereniging: de verschillen op een rijtje

Leestijd Minuten

Als je gaat studeren, weet je waarschijnlijk nog niet wat het verschil is tussen een studievereniging en een studentenvereniging. We leggen het je graag even uit, zodat jij een vereniging kunt kiezen die bij jou past.

Studievereniging

Een studievereniging is gebonden aan één of meerdere opleidingen van een hogeschool. Studenten die een van deze opleidingen volgen, kunnen lid worden. Zij organiseren naast borrels, feesten en andere ontspanningsactiviteiten ook studiegerelateerde activiteiten. Denk hierbij aan bedrijfsbezoeken, lezingen en workshops.

De vereniging vormt eigenlijk de schakel tussen de student en de opleiding en de student en het bedrijfsleven. Lidmaatschap is zonder verplichtingen. Je kunt bij een studievereniging zo actief worden als je zelf wilt. Bovendien kun je het hele jaar door lid worden en is er geen sprake van een ontgroening.

Studentenvereniging

Een studentenvereniging heeft niets te maken met een bepaalde opleiding. Iedereen die aan hoger onderwijsinstelling studeert, kan lid worden. Hier draait alles om gezelligheid en het opbouwen van een netwerk. Vaak heeft de vereniging een eigen sociëteit voor borrels en feesten. Deze borrels en feesten zijn, op enkele open feesten na, alleen toegankelijk voor leden.

Lidmaatschap gaat gepaard met meer verplichtingen. Zo heb je vaak een vaste (borrel)avond en heb je bij veel verenigingen eerst een ontgroening. Lid worden kan slechts op een of twee momenten in het jaar. Dit is vaak tijdens de introductieweek. Kijk hiervoor op de website van de vereniging van jouw keuze.