Geslaagde CIRCLES-werkconferentie Circulaire Business Modellen

Geslaagde CIRCLES-werkconferentie Circulaire Business Modellen

Leestijd Minuten

Hoe kunnen we gebruikmaken van Nieuwe Business Modellen in een Circulaire Economie? Die vraag stond centraal tijdens de CIRCLES werkconferentie in de Gasfabriek in Deventer. Keynote speaker was prof. Jan Jonker van de Radboud Universiteit. Daarnaast werden er workshops verzorgd door lectoren en onderzoekers van de drie hogescholen in Oost-Nederland: Saxion, HAN en Windesheim.

Aan de conferentie namen ruim 150 belangstellenden (uit bedrijfsleven, overheden en onderwijs) deel. Michiel Scheffer, gedeputeerde in de Provincie Gelderland opende de werkconferentie met de constatering dat er in de provincie weliswaar al heel goede ontwikkelingen op het gebied van circulariteit zijn, maar dat we moeten versnellen.

Workshops

In een workshop gingen Jan Jonker en Niels Faber concreet met deelnemers aan de slag in hun mogelijk nieuwe businessmodel, in de andere workshops toonde zich de diversiteit in de benaderingswijzen van de hogescholen, die elkaar in deze goed aanvullen (en samenwerken!).

Windesheim liet met Heico van der Blonk op een interactieve manier zien hoe hun studenten in contact worden gebracht met ondernemers en ondernemerschap. De uitdaging voor hen is om zelf een nieuwe onderneming en/of businessmodel voor een Circulaire Economie vorm te geven. Het resultaat is een workshop over innovatie, inspiratie en hoop.

In de workshop van de HAN nam Frank Croes de deelnemers mee in de consequenties van de transitie naar een circulaire economie voor de strategie van hun organisatie en het beleid dat hierin aanstuurt op de ontwikkeling van meervoudige waardecreatie. In de workshop maakten de deelnemers kennis met de betekenis van het concept van 'meervoudige waardecreatie' en de wijze waarop voorlopers in de circulaire economie hier aan de hand van concrete voorbeelden invulling aan geven.

Saxion

Saxion verzorgde twee workshops. De eerste ging over MOOCs (Massive Open Online Courses), die Saxion samen met enkele andere hogescholen (Fontys, Hanze, van Hall Larenstein en Rotterdam) ontwikkelt, werd onderzocht hoe de MOOC, als onafhankelijk online platform, de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven kan versterken.

In de andere workshop van Saxion keken Ivo Kothman en Moniek Kamm naar concrete bedrijfscases waar technologie wordt ingezet ten behoeve van circulariteit (Circulaire Technologie). Men ging vooral in op de factoren die tot duurzaam circulair en financieel succes geleid hebben. Deelnemers verkenden hoe die succesfactoren in hun eigen situatie van belang kunnen zijn.

Saxion-lector Timber Haaker verzorgde aan het eind van de middag de wrap-up van de workshops en onder leiding van Sander Reinderink, directeur van de Academie FEM van Saxion, gingen Menno ten Heggeler (provincie Overijssel), Rard Metz (Metaalunie), Johan Riezebos (Tersteege bouw) en Rutger Vrielink (Pioneering) in gesprek met de nog immer volle zaal.

Tijdens de conferentie zijn door een aantal bedrijven met de hogescholen concrete afspraken gemaakt over een vervolgtraject met inzet van studenten richting circulariteit in hun eigen bedrijf. Het CIRCLES-programma biedt ook daar ondersteuning in.