Studenten Urban Studies presenteren afstudeerresultaten aan werkveld
Onderwijs

‘Het rapport dat ik schreef, is dit najaar verzonden aan de Tweede Kamer’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

De nieuwe manier van afstuderen bij de Academie Bestuur, Recht en Ruimte (ABRR) is positief ontvangen. ‘We zijn bij ABRR nu een jaar bezig met een nieuwe vorm van afstuderen bij de opleidingen Ruimtelijke Ontwikkeling en Bestuurskunde,’ vertelt Frank Evers, voorzitter van de Curriculumcommissie Urban Studies. ‘Het werkveld reageert positief, merken we.’ Student Thijs Elderink vult aan: ‘Dit is een fantastische manier om je studie af te ronden.’

‘Zo’n veertig studenten hebben inmiddels niet meer de standaard afstudeerscriptie gemaakt, maar gewerkt aan een afstudeerdossier met producten die relevant zijn voor hun toekomstig werkveld,’ aldus Frank. ‘Vier jaar geleden zijn we gestart met het doorvoeren van vernieuwingen in de propedeuse. Deze nieuwe manier van afstuderen vloeit daar uit voort. De vraag is namelijk of een hbo-student altijd standaard een afstudeerscriptie moet inleveren, ook als hij voor zijn eigen leerproces juist gebaat is bij iets anders. Bijvoorbeeld met het schrijven van een vakinhoudelijk hoofdstuk in een beleidsrapport, het leveren van een bijdrage aan een werkbezoek van een hoge ambtenaar of het voorbereiden van een conferentie.’

Thijs Elderink (inmiddels Bestuurskundige) studeerde volgens de nieuwe methode af: ‘Ons afstudeerdossier was opgebouwd uit twee projecten. Tijdens het eerste semester heb ik met een medestudent onderzoek gedaan naar een toekomstbestendige Wijkwinkel, het digitale platform voor het sociale domein in de gemeente Deventer. We hebben ons advies gepresenteerd aan alle samenwerkingspartners. Mijn tweede opdracht voerde ik uit voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninklijkheidsrelaties. Daar heb ik veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd en onder andere meegeschreven aan een nota voor de Minister. Ook heb ik zelfstandig een nota gemaakt voor de Directeur-Generaal en daarbij een werkbezoek georganiseerd in gemeente Hof van Twente. De voortgangsrapportage over Bevolkingsdaling die ik schreef, is dit najaar verzonden naar de Tweede Kamer.’

Veel studenten geven aan dat de scriptie een bottleneck voor ze is.

Thijs Elderink
Thijs Elderink

Thijs: ‘Veel medestudenten geven aan dat de scriptie een bottleneck voor ze is. Na 3,5 jaar succesvol vakken volgen en afronden, zorgt de scriptie regelmatig voor stress en onzekerheid. Ik vind de scriptie best een oneerlijke graadmeter voor de beoordeling van een hbo-student.’

‘Wanneer een student een onderzoeksrapport schrijft, kan dat voor hem juist een goede opstap zijn naar het volgen van een Master,’ vertelt Frank. ‘Ziet de student niets in een Master, dan kan hij zich juist weer beter richten op een ander afstudeerproduct. Ter voorbereiding op ons brede werkveld is het goed dat studenten zich al tijdens hun studie verdiepen in thema’s en speerpunten die hen interesseren. Die focus helpt hen bij het bepalen van hun toekomstige werkplek. En ook bij het ontwikkelen van onderzoekend én ondernemend vermogen. Willen ze iets met klimaat, sociale samenhang, technologische ontwikkelingen of de nieuwe Omgevingswet, dan kan dat.

Thijs licht toe dat de nieuwe werkwijze veel deuren heeft geopend. Met name bij Binnenlandse Zaken: ‘Als student was ik volledig inzetbaar voor het team waar ik in werkte. Dat is iets anders dan één dag per week op de werkvloer beschikbaar zijn en de andere dagen aan je scriptie werken. Ik heb me breder kunnen ontwikkelen en ik merk dat mijn zelfredzaamheid is gegroeid. Ik ben op een positieve manier gedwongen mezelf te ontwikkelen.’

Voor studenten voelt deze nieuwe manier van afstuderen heel natuurlijk, omdat hij zo goed aansluit op wat de praktijk van hen vraagt.

Frank Evers
Frank Evers

Frank: ‘Vanuit het werkveld horen we dat opdrachtgevers blij zijn met deze ontwikkeling. De nieuwe insteek geeft hen meer ruimte om studenten ook andere soorten afstudeerproducten te laten maken. We krijgen wel eens de vraag of er nog wel voldoende onderscheid met de stage is. Dat onderscheid is er wel degelijk. Bij een stage leren onze studenten ook nadrukkelijk hóe ze functioneren in een organisatie. Wanneer ze juist bezig gaan met hun afstudeerproducten, ligt de nadruk op de keuzes die ze maken, op de onderwerpen waar ze in duiken. Het waaróm en het wát, zou je kunnen zeggen.’

‘Voor studenten voelt deze nieuwe manier van afstuderen heel natuurlijk, omdat hij zo goed aansluit op wat de praktijk van hen vraagt,’ besluit Frank. ‘Onze studenten zijn vanuit het stadsLAB ook al aan een dergelijke werkwijze gewend. De Gemeente Apeldoorn, één van onze opdrachtgevers, vatte de tevreden reacties uit het werkveld onlangs op een bijeenkomst goed samen: ‘Waarom hebben jullie dit niet veel eerder geïntroduceerd?’

Lees ook 'Studenten Urban Studies presenteren afstudeerresultaten aan werkveld'

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Onderzoek

Bastienne Bernasco is PD-kandidaat: een strijdbare generalist

28 maart 2024
Career Impact Week - Cooking With The Bosses Onderwijs

Ontdek je carrièrekansen tijdens Career Impact Week: een kijkje in Emma’s keuken

26 maart 2024
Tom Puper (fotografie: Thomas Busschers) Corporate

Tom gooide het roer om en werd docent: ‘Bij Saxion is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid’