Pledge
Onderwijs

Tourism Management ondertekent belofte: weg met plastic afval

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion zet na de ondertekening in maart 2018 vol in op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Ook de opleiding Tourism Management draagt daarin een steentje bij. Zij tekenden eind september de International Tourism Plastic Pledge en docent Inge Gijsbers (midden) was daarbij.

Hoi Inge, wat houdt die pledge precies in?

“De International Tourism Plastic Pledge is een verklaring waarin we ons, samen met ruim honderd andere toeristische organisaties en onderwijsinstellingen, committeren aan een toeristische industrie die plastic afvalvrij is. Daarbij richten we ons vooral op plastic dat eenmalig wordt gebruikt, zoals rietjes en wegwerpbestek. Het is de bedoeling dat we volgend jaar met alle partners een roadmap creëren, waarin allerlei acties staan beschreven die binnen een bepaalde tijd gerealiseerd moeten zijn. Officieel heeft onze teammanager Caroline Wolderling de pledge ondertekent, maar ik vertegenwoordig Saxion in het Netwerk Toerisme van MVO Nederland en daarom ben ik naar het event gegaan om Saxion te vertegenwoordigen.”

Wat was dat voor een dag?

“We waren aanwezig bij het event Better Holidays van de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus, red.). Zij zitten met een aantal organisaties in een kopgroep die de lijnen uitzet op het gebied van duurzaam toerisme, zodat er voor de lokale bevolking van vakantiebestemmingen betere leefomstandigheden worden gecreëerd. Er spraken enkele mensen die actief zijn in het bestrijden van plastic afval en het middagprogramma betrof het ondertekenen van de pledge.”

We leiden toerismeprofessionals op en moeten daarin onze verantwoordelijkheid nemen. We willen bewustwording creëren bij onze studenten: dat de volgende generaties toeristen ook plekken moeten hebben om naartoe te gaan.

Inge Gijsbers vertelt waarom Saxion de belofte heeft ondertekend

Waarom vonden jullie het belangrijk om hieraan deel te nemen?

“Omdat wij ook onze bijdrage willen leveren. We leiden toerismeprofessionals op en moeten daarin onze verantwoordelijkheid nemen. We willen bewustwording creëren bij onze studenten: dat de volgende generaties toeristen ook plekken moeten hebben om naartoe te gaan, in plaats van al die bestemmingen die overlopen worden door toeristen, zoals Amsterdam, Venetië en Barcelona. In de toeristische industrie spelen veel issues als verkapte slavernij, co2-uitstoot en plastic afval en we kunnen op heel veel gebieden nog zorgen voor een betere leefomgeving voor de lokale bevolking. Daarom is het belangrijk voor Saxion om hierin verantwoordelijkheid te nemen en hieraan bij te dragen.”

Wat doen jullie binnen de opleiding nu al op het gebied van duurzaamheid?

“Ik weet dat de eerste jaars Tourism Management-studenten bij de kick-off van de module Value Creation naar Amsterdam gaan om een dag lang plastic uit de grachten te vissen. Ik kan me voorstellen dat we dat hier in Deventer in de IJssel ook gaan doen. Of bijvoorbeeld zwerfafval opruimen. In het tweede jaar hebben we de module Tourism Impact, daar wordt dit ook besproken. In het derde jaar geven we het vak Destination Development, waar verschillende issues aan de orde komen: hoe ontwikkel je bijvoorbeeld een gebied waar je verantwoordelijk met afval om kan gaan? Het komt dus in alle lagen van de opleiding al terug.”

Hoe gaan jullie verder nog invulling geven aan de belofte?

“We hebben met de aangesloten onderwijsinstellingen al bij elkaar gezeten. Los van die roadmap gaan we met alle hbo-instellingen en de Universiteit van Wageningen bekijken of we iets kunnen bedenken binnen het curriculum wat voor studenten aantrekkelijk is: oplossingsgericht denken, challenges of bijvoorbeeld een symposium waar studenten input kunnen leveren. Het gaat er uiteindelijk om dat we de toerismeprofessional van de toekomst op gaan leiden.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.