FBS

Studievereniging FBS roept hulp in van HBO-ICT-studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Stel: je wil als studievereniging moderniseren en een app ontwikkelen voor je leden. Wat doe je dan? Juist, dan vraag je HBO-ICT-studenten of zij die voor je kunnen bouwen. Studievereniging Facility Business Society is blij met de hulp. “Zij leren wat en wij krijgen iets opgeleverd: een mooie samenwerking.”

Facility Business Society (FBS), de studievereniging voor Facility Management-studenten, bestaat inmiddels bijna twee jaar en schafte bij de oprichting van de vereniging ledenpassen aan. De helft van de leden haalde de pas echter helemaal niet op. “En zo kunnen ze dus niet aantonen dat ze bij onze vereniging zitten,” vertelt Kas Mensink, bestuurslid interne betrekkingen. “Toen kreeg ik het idee om een app te creëren, zodat onze leden een digitale ledenpas krijgen die ze altijd op zak hebben. Zo hoeven we niet elk jaar een nieuwe ledenpas te maken, besparen we geld en gaan we ook nog eens mee met de tijd.”

Mooie samenwerking

Bovendien zoekt Kas een manier om activiteiten van de vereniging onder de aandacht te brengen. Met een app kan hij straks pushberichten sturen naar al zijn leden. En dus besluit hij om de hulp in te roepen van de opleiding HBO-ICT. “Waarom niet, dacht ik. We zijn natuurlijk een studievereniging en het leek me leuk om het binnen Saxion te houden. Zij leren wat en wij krijgen iets opgeleverd: een mooie samenwerking.”

HBO-ICT-docent Frank van Doorn

Het geleerde toepassen

Voor HBO-ICT-docenten Eelco Jannink en Frank van Doorn kwam Kas op het juiste moment. “Vorig kwartiel hebben onze tweedejaarsstudenten het vak Webtechnologie gehad,” legt Frank uit. “Daarom zochten we voor dit kwartiel een project waarbij ze iets kunnen bouwen en het geleerde kunnen toepassen.” Normaal, merkt Frank, vinden studenten het niet leuk om een interne opdracht uit te voeren. “We proberen juist altijd bedrijven te vinden, zodat we ook een bedrijfsbezoek kunnen doen. Maar ze vonden dit eigenlijk net zo leuk, omdat het écht in gebruik wordt genomen. Het loopt nu heel leuk en eind januari moeten ze het resultaat aan Kas presenteren.”

Stoer

“Ik hoop dat we straks een mooie, strakke app hebben, in onze eigen kleuren,” vertelt Kas, gevraagd naar zijn verwachtingen. De praktische en financiële voordelen zijn daarbij niet zijn enige drijfveren. “Het is toch ook gewoon stoer om een eigen app te hebben?”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.