Josh Joey

Zwemmen we straks door Venetië? Als het aan Josh en Joey ligt niet

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het klinkt als een bucketlist-dingetje: zwemmen door de straten van Venetië. Saxion-studenten Josh van Asten (rechts) en Joey Heinze maken het tijdens het Smart Solutions Semester mogelijk met hun Virtual Reality-spel, maar dan wel met een serieus doel: mensen bewust maken van de stijging van de zeespiegel.

Hoi heren, waar zijn jullie precies mee bezig?

Josh (Game Engineering): “Geinspireerd door de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties werken we aan een VR-spel dat zich afspeelt in Venetië, ruim honderd jaar in de toekomst. Iedereen weet dat de zeespiegel stijgt, maar wij denken dat het voor veel mensen nog niet tastbaar genoeg is. Veel mensen kennen Venetië: het is een populaire vakantiebestemming en komt regelmatig in het nieuws. Wij laten zien wat er straks kan gaan gebeuren met de stad.”

Joey (Game Design and Production): “We wilden niet alleen vertellen dat de opwarming van de aarde slecht is, maar we wilden daadwerkelijk laten zien wat er gebeurt als we er niks aan doen en wat de impact op de inwoners is: zij moeten hun huizen uit. De hele stad wordt verwoest, zo’n mooi stuk geschiedenis, alleen maar omdat we niks doen tegen de opwarming van de aarde.”

Waarom vinden jullie het belangrijk om dit te laten zien?

Joey: “Omdat het veel zal mensen raken. We hebben nu voor Venetië gekozen, maar er zijn heel veel andere plekken op de wereld die er last van hebben. Het zal uiteindelijk alle mensen treffen. Als projectgroep vinden we het belangrijk dat iedereen nadenkt over hoe ze hun leven lijden: moeten we echt elke dag met de auto? Moeten we per se zoveel plastic gebruiken?

Josh: “Bovendien liggen veel steden die belangrijk zijn voor de wereldeconomie aan de kust. Dat is waar jouw eten, medicijnen en apparaten vandaan komen. Dus als de waterspiegel nog verder stijgt - ook al is je eigen stad veilig - zal het ook jou raken.”

We hebben alle uitrustingen en technieken die we nodig hebben tot onze beschikking en horen van studenten van andere scholen dat ze jaloers zijn.

Josh over het XR-lab

Hoe vinden jullie het dat jullie gebruik kunnen maken van het nieuwe XR-lab?

Josh: “Heel mooi. Vorige week was de opening, maar we hebben ‘m al vanaf het begin van dit studiejaar in gebruik. We hebben alle uitrustingen en technieken die we nodig hebben tot onze beschikking en horen van studenten van andere scholen dat ze jaloers zijn. Dat is natuurlijk heel fijn.”

Joey: “We kunnen werken aan features waar we eerder niet aan konden werken. Het is echt cool en interessant om dingen te proberen die we hiervoor niet konden.”

Wat gebeurt er met het spel als jullie klaar zijn?

Josh: “Hij komt op de spelletjeswebsite Itch.io en onze opdrachtgever William Sanchez van Saxion International Office reist heel veel en zit regelmatig met mensen die wat meer kunnen uitrichten dan wij als studenten kunnen. Hij wil het spel gebruiken om deze mensen bewust te maken van het probleem.”

Joey: “We hebben het er verder nog niet over gehad wat er mee gebeurt. Dat hangt ook af van hoever we komen. Misschien dat een volgende Smart Solutions-groep het oppakt, maar we gaan natuurlijk proberen om het af te ronden voor het einde van het project."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.