Sanne en vriendin online introductiefestival
Studentenleven

Studenten leren elkaar kennen tijdens Online Introductiefestival: ‘We hebben al een app-groep’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Dat het anders was dan voorgaande jaren, dat valt niet te ontkennen, maar ook tijdens het Online Introductiefestival genoten de nieuwe Saxion-studenten van originele activiteiten, knallende muziek en de nodige drankjes. En misschien wel het belangrijkst: ze leerden elkaar kennen. “Maandag spreken we af in Deventer.”

Waar de binnensteden van Apeldoorn, Deventer en Enschede normaal gesproken tijdens de HOI van kleur worden voorzien door de shirtjes van de kersverse Saxion-studenten, bleef het daar afgelopen week opvallend rustig. Vanwege het coronavirus vond de introductieweek van Saxion dit jaar namelijk plaats op het wereldwijde web. En hoe: er werd een compleet festivalterrein ingericht, met onder meer een foodcourt, een feesttent, een speeltuin en het academieplein voor de nodige praktische informatie. In totaal brachten meer dan 10.000 unieke bezoekers uit liefst 71 verschillende landen deze week een bezoekje aan het online introductiefestival.

Roseetje

Een van die bezoekers was Elina de Beus. Zij begint dit jaar samen met een vriendin aan de opleiding Social Work. Op de maandag en dinsdag leerden ze hun nieuwe klasgenoten kennen, onder meer via een spel waarbij ze door middel van opdrachten punten moest verzamelen. “Daarvoor moesten we allerlei gekke dingen doen”, vertelt Elina, “zoals peper eten, dansen of een handstand uitvoeren. Uiteindelijk zijn we met onze klas derde geworden.”

Uiteraard had ze haar klasgenoten liever fysiek ontmoet. “Dan kom je makkelijker met elkaar in gesprek, maar ik vond het leuk dat er alsnog een manier is bedacht om dit te doen. Ik heb ze kort leren kennen en ze lijken heel aardig.” En uiteindelijk heeft Elina thuis in Holten alsnog een bescheiden feestje gevierd. “Ik heb gewoon m’n eigen vrienden uitgenodigd en daar heb ik lekker een roseetje mee gedronken.”

Klasgenoten

Jari Bosman, die begint aan de studieroute Media, Informatie en Communicatie van de opleiding Creative Business, was onder de indruk van het online festivalterrein. “Ik vond het er supertof uitzien. Er was van alles te doen en ik heb me goed vermaakt.” Ook hij maakte kennis met zijn klasgenoten. “Het is jammer dat ik ze vanwege corona niet in het echt kon ontmoeten, maar we hebben allemaal een filmpje gemaakt om ons voor te stellen en we hebben een online escape room gespeeld. Zo hebben we elkaar alsnog beter leren kennen.”

WhatsApp Image 2020-08-26 at 15.55.02.jpeg
Hotel Management-student Yashika Saini bezocht het introductiefestival vanuit India

Ook keek hij naar de livestream van de dj’s die vanaf het dak van het Epy Drost-gebouw de lekkerste plaatjes draaiden. “Samen met een vriend, die ook gaat beginnen aan een opleiding bij Saxion. En een lekker biertje mocht daarbij natuurlijk niet ontbreken.”

App-groep

Vanuit Hengelo was ook Sanne Steghuis (rechts op de foto) aanwezig bij het introductiefestival. Ze gaat Planologie studeren en deed deze week mee aan de bingo, appte met een vriendin over de antwoorden tijdens de pubquiz, liet een broodje thuisbezorgen via het foodcourt en ontmoette haar buddygroep. “Dat was gezellig. We hebben inmiddels een app-groep aangemaakt en spreken maandag in Deventer met z’n allen af. Heel leuk, zo kunnen we elkaar beter leren kennen.”

De bingo vond ze het hoogtepunt van de week. “Ze draaiden leuke liedjes en een vriendin van me had twee keer bijna bingo. Of ik geen valse bingo had? Gelukkig niet. Ik hoefde dus geen liedje te zingen.” Ondanks dat ze donderdagmiddag moest werken, pakte ze nog wel het laatste uurtje van de dj-livestream mee. “En daar heb ik natuurlijk wel een wijntje bij gedronken.”

Internationale introductie

Uiteraard werd voor de buitenlandse studenten ook de internationale website van Saxion omgebouwd tot introductiefestival. Onder meer Hotel Management-student Yashika Saini maakte vanuit India een digitale wandeling over het terrein. “Op de eerste dag van het festival heb ik meegedaan met de pubquiz”, vertelt Yashika. “Ik wist lang niet alle antwoorden, maar het was heel leuk. Later in de week heb ik nog meegedaan aan een online work-out en volgens mij heb ik aardig wat calorieën verbrand”, lacht ze. Ze is erg blij dat er toch nog een introductie plaatsvindt. “Mijn studiegenoten komen vanuit heel de wereld en het is leuk om ze zo te leren kennen. Ik heb al wat vrienden gemaakt en hoop ze snel te zien, als het hele coronaprobleem is opgelost.”

Mede dankzij de hulp van haar docenten en enkele ouderejaars studenten heeft ze veel zin om te beginnen met haar studie. “Het wordt een nieuwe ervaring voor mij. Ik wist nog niet veel over Nederland, maar dit was een goede eerste week om meer te weten te komen over het land en nieuwe mensen te leren kennen.”

Bekijk ook de aftermovie!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!