Jaap Knotter hurkt bij ringspinmachine

Unieke samenwerking bezorgt Coldcase-project nominatie voor Computable Award

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Opsporingsonderzoek naar cold cases effectiever maken, maar ook nabestaanden het gevoel geven dat ze niet zijn vergeten, dat is wat lector Jaap Knotter wil met Coldcase Research Project, Solved & Unsolved. Onder meer vanwege de unieke samenwerking tussen Saxion en haar partners is dit project genomineerd voor een Computable Award.

Help het Coldcase-project aan de Computable Award!

Stem hier!

Coldcase Research Project, Solved & Unsolved werd in 2019 met behulp van expertisecentrum TechForFuture opgezet door Jaap Knotter, die sinds 2014 vanuit de Politieacademie bij Saxion is gedetacheerd als lector Advanced Forensic Technology. Tijdens dit tweejarige project werkt hij met zijn lectoraat samen met de nationale politie, de Politieacademie, Pandora Intelligence, Icologiq en Factor Veiligheid en wil hij nieuwe, op datascience geïnspireerde technologie ontwikkelen om opsporingsonderzoek naar moord, doodslag en andere cold cases effectiever en efficiënter te maken. Een van de manieren om dat te realiseren is door de nieuw ontwikkelde technologie en de verkregen inzichten te integreren binnen de minor Cold Case, waar studenten vastgelopen politieonderzoek nieuw leven inblazen.

Learning by doing

“Wat wij doen is een combinatie van innovatie en ICT-techniek”, licht Jaap toe. “Samen met de studenten bouwen we een moorddatabase en ontwikkelen we, met behulp van partner Icologiq, een gebruiksvriendelijk softwaresysteem.” Met dit systeem kunnen studenten, zonder kennis van coderen, overzichtelijke processen bouwen die helpen bij het onderzoek, zoals het identificeren van verdachten of het bepalen van de waarschijnlijkheid van scenario’s. “Ze doen kennis en expertise op en passen die meteen toe. Deze manier van onderwijs, learning by doing, zorgt dat studenten het geleerde beter onthouden en is daardoor vele malen effectiever dan regulier onderwijs.”

Jaap Knotter.jpg
Jaap Knotter, lector Advanced Forensic Technology en projectleider van Coldcase Research Project, Solved & Unsolved

‘Zeer interessant voor studenten’

De juryleden prezen de samenwerking tussen de verschillende partners. “Een samenwerking tussen educatie en het bedrijfsleven zorgt voor veel praktijkervaring en kennis. En juist deze praktijkervaring, kennis en samenwerking van dit consortium maakt dit initiatief zeer interessant voor de studenten”, schreven zij in het juryrapport. Knotter: “Het is een unieke samenwerking tussen publieke en private partijen. Het is leuk dat de wetenschap, beroepsprofessionals en de eindgebruikers met elkaar samenwerken en dat ook de studenten uit verschillende disciplines en van verschillende kennisinstellingen afkomstig zijn. Samen met onze partners kijken we over grenzen heen om de samenleving veiliger te maken en de nabestaanden antwoorden te geven op hun vragen.”

Vooral dat laatste moet volgens Jaap niet onderschat worden. Meerdere nabestaanden hebben inmiddels al aangegeven blij te zijn met de aandacht vanuit het project. “Door te blijven spitten in onopgeloste zaken kunnen we nieuwe inzichten creëren, met de kans dat de politie een zaak heropent. Bovendien geef je de nabestaanden het gevoel dat we ze niet vergeten zijn. En dat gevoel is al heel erg waardevol.”

'Erkenning is heel gaaf'

Computable is het platform met het grootste bereik onder ICT-professionals van Nederland. Elk jaar, en dit jaar voor de vijftiende keer, reikt het platform de Computable Awards uit aan ICT-projecten die succesvol, innovatief, verantwoord of omvangrijk zijn. Een onafhankelijke jury kiest uit alle voorgedragen projecten de tien beste, die vervolgens hun voordracht presenteren voor een deeljury. Uiteindelijk blijven per categorie vijf genomineerden over. Coldase Research Project, Solved & Unsolved heeft het geschopt tot de laatste vijf kanshebbers in de categorie Onderwijsproject.

Jaap is uiteraard blij met die prestatie. “Het is hartstikke leuk dat we genomineerd zijn. Het is niet makkelijk om zo’n project met elkaar te ontwikkelen, dus als je erkenning krijgt voor wat je doet, uit onverwachte hoek, is dat heel gaaf.” Op dinsdag 24 november wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens de Computable Awards 2020. De einduitslag wordt voor 50% bepaalt door een professionele vakjury en voor 50% door publieksstemmen. Stemmen kan tot en met 1 november 2020 via de link aan het begin van dit artikel of op de website van Computable.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.