Kariene Woudt

Comeniusbeurs voor professionele identiteitsontwikkeling binnen thuisgroepen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Kariene Mittendorff van het lectoraat Innovatief & Effectief Onderwijs heeft eind april een Comeniusbeurs ontvangen. Deze beurs van €100.000,- gebruikt de associate lector om vanaf september dit jaar binnen zogeheten thuisgroepen te werken aan de professionele identiteit van studenten.

Kariene promoveerde eerder in haar carrière al op de kwaliteit van loopbaanbegeleiding en is nu bij Saxion verbonden aan het lectoraat Innovatief & Effectief Onderwijs. Ze houdt zich onder meer bezig met het Saxion Onderwijsmodel en kondigde vorig jaar al aan dat voor studenten werken aan hun professionele identiteit een prominentere plek gaat innemen bij Saxion.

Visie op onderwijs in praktijk brengen

Vorige week werd bekend dat Kariene een Comeniusbeurs ontvangt binnen het thema Bildung en identiteitsvorming. Met het Comeniusprogramma stelt de overheid docenten in staat om hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen en wil het een bijdrage leveren aan meer gevarieerde carrières van docenten en onderzoekers. Kariene krijgt de beschikking over een Comenius Senior Fellows-beurs van €100.000,- en treed daarmee toe tot het ComeniusNetwerk.

Identiteitsontwikkeling binnen thuisgroepen

Met de beurs gaat Kariene aan de slag met de professionele identiteitsontwikkeling van studenten binnen zogeheten thuisgroepen. Saxion ziet zijn studenten graag als zelfbewuste professionals de arbeidsmarkt opgaan en daarom worden er thuisgroepen ingezet: kleine groepen studenten die vanaf het begin van hun opleiding tot aan hun afstuderen samen optrekken. Binnen deze groepen krijgen ze concrete handvaten en tools aangereikt om betekenisvol te reflecteren en krijgen ze begeleiding van een persoonlijke coach. Dit alles in het kader van ‘leren over jezelf’.

Het traject gaat hoogstwaarschijnlijk begin van het studiejaar 2020-2021 van start.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.