DRANDIGITAAL.jpg
Onderwijs

Saxion-studenten delen visie op Twentse toekomst tijdens livestream D’RAN-festival

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Sinds de eerste editie in 2017 is Saxion elk jaar goed vertegenwoordigd op het D’RAN-festival in Enschede, het festival waar gepraat wordt over de democratie en de maatschappij. Vanwege het coronavirus ging de fysieke editie dit jaar niet door, maar tijdens het digitale programma bespraken studenten van Saxion, Universiteit Twente en de Academie voor Kunst en Industrie donderdag live op Facebook hun visie op de toekomst van de regio Twente.

Waar Saxion vorig jaar een eigen tent adopteerde op het D’RAN-festival in de Enschedese wijk Roombeek en daarin een geheel programma verzorgde, waren de mogelijkheden dit jaar beperkt vanwege de coronacrisis. Toch droeg Saxion ook deze editie weer een steentje bij: tussen de muziekoptredens, grappige sketches en een interview met Saxion-lector Marjolein den Ouden door presteerden verschillende studentengroepen van het project Voorbij Vakmanschap hun kijk op hoe de regio Twente er over tien jaar uitziet.

Vierdaagse werkweek

De besproken onderwerpen liepen uiteen van de LHTB-community tot de sport en ook het werken van de toekomst werd besproken. Eerstejaars Social Work-student Nienke Kleen deed in aanloop naar het D’RAN-festival samen met enkele medestudenten onderzoek naar de vierdaagse werkweek. “We hebben onderzocht hoe die in andere landen is ingevoerd, bijvoorbeeld in Finland. Daar bevalt het namelijk goed. Vervolgens hebben we bedrijven uit verschillende sectoren benaderd en gevraagd hoe zij tegen een vierdaagse werkweek aankijken. Uiteindelijk hebben we ons onderzoek samengevat in een filmpje van drie minuten en die is getoond tijdens de livestream.”

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Digitaal D'RAN

Eerstejaars Social Work-student Nienke aan het woord tijdens het digitale D'RAN-festival.

Conclusie na het digitale D’RAN-festival: met alle creatieve voorstellen die zijn gedaan door de studenten hoeft de regio Twente zich geen zorgen te maken over de toekomst. Nienke: “Iedereen is heel creatief is geweest. Er is veel moeite gestopt in de organisatie en ik denk dat er vandaag echt iets is neergezet.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.