spacer
Corporate

Opening hogeschooljaar 2022: ‘Zonder het hbo lossen we het klimaatprobleem niet op’

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Dromen en drijfveren; op het podium van de Deventer Schouwburg passeren er nogal wat de revue tijdens de Opening Hogeschooljaar 2022-2023. Maar alle dromen van studenten, onderzoekers, docenten hebben een belangrijke gemeenschappelijke deler: het klimaat. “Het hbo heeft hierin een belangrijke bijdrage”, benadrukt ook collegevoorzitter Anka Mulder.

Traditiegetrouw start het College van Bestuur het programma samen met de besturen van Saxion-studieverenigingen, die voor de gelegenheid hun vlaggen meenemen. Collegevoorzitter Anka Mulder trapt af als eerste spreker. Ze neemt de aanwezigen en kijkers thuis (het was via een live-uitzending te volgen) mee onder haar zelfbenoemde roze wolk.

Eigenlijk wil de collegevoorzitter het namelijk niet weer over het klimaat hebben. “Dit is het vierde jaar op rij, dat ik het hierover heb. Het is natuurlijk ook de maatschappelijke opgave, waar we als hogeschool aan kunnen en moeten bijdragen. Als je het dan toch over dream en drive hebt, dan is dit mijn drive. Tot voor kort wensten we elkaar nog een mooie, warme zomer. Toch heeft dat nu een andere betekenis met een snikhete zomer. We mochten blij zijn dat in Deventer het pontje nog over de IJssel ging. (...) Het is makkelijk om daar somber over te zijn en somber van te worden, maar ik sta onder een roze wolk en wil het met jullie hebben over wat WIJ eraan kunnen doen. Dat kan op twee manieren: het beperken van klimaatverandering en weerstand opbouwen tegen de klimaatverandering die er al is. ”

Beperken van klimaatverandering

De collegevoorzitter vertelt over de veranderingen in bedrijfsvoering ter beperking van de klimaatverandering: in de zomer pas bij een graadje hoger de airco aan en bij een graadje lager de verwarming aan in de Saxion-gebouwen. Ook in onderwijs en onderzoek staat het klimaat centraal, bijvoorbeeld bij het lectoraat Duurzame Energievoorziening dat werkt aan energieneutraal wonen en studenten die hebben geholpen bij het verduurzamen van het voetbalstadion in Deventer.

Weerstand opbouwen tegen het klimaat

Ook tegen de klimaatveranderingen die er al zijn komt de hogeschool in actie. Het mooiste voorbeeld is volgens de collegevoorzitter het klimaatplein, een project van studenten en onderzoek om het plein voor het Saxion-hoofdgebouw in Enschede klimaatvriendelijk te maken. Het straks groene plein helpt de hogeschool om te gaan met droogte en wateroverlast en draagt bij aan het herstel van biodiversiteit. Anka: “In 2023 gaat de schop in de grond en de eerste tegel eruit!”

Geen verandering zonder het hbo

Het is de stellige overtuiging van de collegevoorzitter dat het hbo een belangrijke bijdrage levert aan het oplossen van het klimaatprobleem. “Sterker nog, zonder ons is het niet mogelijk. Wij zijn de kennisversnellers. Wij halen de vragen op van het mkb, gemeenten en organisaties. Wij zetten de kennis om in producten, prototypes en software. Zonder ons blijft de kennis op de plank liggen en die tijd die hebben we niet.”

Foto's: Tessa Wiegerinck

De drijfveren van de collegevoorzitter zijn duidelijk. Maar ze is niet de enige die positieve veranderingen ten aanzien van het klimaat beoogt. Zo wil een van de gasten, Jan-Joost Bosman, algemeen directeur van beddenfabrikant Auping, nog duurzamer ondernemen. “Ons motto is de wereld uitrusten en mensen laten dromen. Daarbij willen we slim gebruik maken van grondstoffen die de aarde ons biedt.” En dat wil hij het liefst ins samenwerking met studenten en partnerschap met de hogeschool. “Projecten zoals de ‘Slaapkamer van de toekomst’ kan wel zonder een partnerschap met Saxion, maar dat moeten we niet willen. Het is juist van belang dat studenten hierbij betrokken zijn.”

Meer dromen en drijfveren

Het thema van dit openingsevenement behelst meer dan het klimaat. Docent Daniëlle Ouwejan van de opleiding Podotherapie vertelt namelijk over de drijfveren om na een slechte beoordeling van de opleiding er een topopleiding van te maken. Wat ook is gelukt. “Luister naar elkaar. Gebruik de feedback als een kans om verder te komen. Het is ons gelukt en daarmee zijn we nu de vierde opleiding van Saxion.” Voorzitter Geron van den Ham van KOSS (Koepel Overleg Studenten Saxion) droomt voor het komend studiejaar vooral van veel studentenactivisme en het verder in leven blazen van het studentenleven in de Saxion-steden.

Daarnaast wordt ook live aan een droom gewerkt tijdens het event. Het is de droom van oud-student Mick van Halst. Hij wil presentator worden. Samen met zijn vader Jan van Halst, oud-profvoetballer, voetbalanalist én ondernemer, presenteerde hij daarom de Opening Hogeschooljaar als zetje in de goede richting.

Ter ceremoniële afsluiting is het hogeschooljaar geopend met de ‘roze wolk’ van de collegevoorzitter. Het College van Bestuur opent haar paraplu’s op het podium en met een “Stap in mijn roze wolk” van Anka is er een roze wolk op het podium geblazen.

Blouse van rivierplastic

Tijdens de opening van het hogeschooljaar droeg bestuursvoorzitter een blouse van afvalplastic uit de IJssel.

Ofwel de blouse was gemaakt van voormalige pet-flessen en biokatoen. Het kledingstuk is gemaakt door Saxion-studenten. Het is het eerste stuk uit de collectie die nu nog verder ontworpen wordt en is vanaf volgend jaar te koop in een winkel in Zutphen.

De Stentor schreef er een artikel over. Dit lees je hier.

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!