Aqua-Studiebeurs-Jeoen Berends1-3.JPG

Saxion-studenten ontvangen Aqua+ Studiebeurs Brandveiligheid

Leestijd Minuten

Twee afstudeerders van Saxion in Enschede ontvingen deze week de Aqua+ Studiebeurs voor hun afstudeeronderzoeken.

Daniël Minnegal uit Glanerbrug, afstudeerder van de opleiding Bouwtechnische Bedrijfskunde onderzoekt hoe rendabel het is om extra maatregelen te treffen in gebouwen om miljoenenschades bij volledig afbranden te voorkomen. Vierdejaarsstudent van de opleiding Bouwkunde Hafid Lahmiym uit Almelo ontving deze stimuleringsprijs voor zijn onderzoek naar het brandveiliger maken van een te renoveren zorgcomplex.

Aqua+ studiebeurs

Het is de derde keer dat de Aqua+ beurs wordt uitgereikt, die mogelijk wordt gemaakt door de Rudolf Walhof Foundation. Aqua+ uit Goor is marktleider in Nederland op het gebied van sprinklerinstallaties. Studenten die de beurs ontvangen mogen € 1500,- besteden aan studiemateriaal naar eigen keuze, maar gerelateerd aan brandveiligheid. “Het doel is studenten al vroegtijdig in hun bouwopleiding te interesseren voor het vakgebied brandveiligheid. Een studiebeurs kan daaraan bijdragen“, aldus Michel Walhof, directeur van Aqua+.

Aqua+ ontvangt jaarlijks tweedejaarsstudenten bouwkunde voor een demonstratie waarin de effectiviteit van sprinklers wordt getoond. Elke keer krijgt dit practicum een hoge waardering. Het enthousiasmeert studenten om te kiezen voor een minor- of afstudeeronderzoek op het gebied brandveiligheid.

Onderzoek Hafid Lahmiym

Hafid is daarvan een goed voorbeeld. Hij liep stage bij Brandex, verrichtte daarna zijn minoronderzoek bij Aqua+ en onderzoekt nu voor zijn afstudeerproject de brandveiligheid in een zorggebouw. Hafid: “Ik ga in beeld brengen wat de voor- en nadelen van bouwkundige brandcompartimentering zijn ten opzichte van sprinklerinstallaties voor zorggebouw Vlietzicht  in Leidschendam. In zo’n complex kunnen bewoners in geval van brand zelf niet snel vluchten. Het vakgebied brandveiligheid heeft mij geraakt. Als ik afgestudeerd ben, wil ik zeker bij een bedrijf als Aqua+ gaan werken.”

Onderzoek Daniël Minnegal

Daniël verricht zijn onderzoek samen met drie studenten van de opleiding Forensisch Onderzoek. Daniël richt zich op de economische en bouwkundige aspecten en de studenten van Forensisch Onderzoek bestuderen het verloop van de brand. Dit project demonstreert de meerwaarde van interdisciplinair samenwerken binnen Saxion in “Smart Solutions”. Dit project is aangedragen door het lectoraat Sustainable Building Technology and Material (voorheen Innovatieve Technologie in de Bouw). “In mijn eigen bouwadviesbureau DAN Bouwadvies zal ik mijn kennis op het gebied van brandveiligheid gaan toepassen”, aldus Daniël.