MFT.jpg
Business

Nadenken over de toekomst op Maker Festival Twente

Leestijd Minuten

Doen, leren en beleven. Daar draait het dit weekend allemaal om op Roombeek. Het cultuurpark staat zowel gisteren als vandaag volledig in het teken van het Maker Festival Twente. Dé plek voor iedereen die geïnteresseerd is in techniek en creativiteit. Met een stand van het Saxion FabLab Enschede en een heuse droneshow, is ook Saxion van de partij. Het thema van dit jaar: De Vrolijke Frankenstein. Het weer: warm!

Wie toevallig passeert, kan zomaar een robot langs zien banjeren. Of wordt uitgenodigd om een zelfrijdende fiets te testen. De combinatie van gratis entree, het lekkere weer en een gevarieerd programma, zorgt deze zondag voor een gezellige drukte in Roombeek Cultuurpark. Omdat het Maker Festival vooral draait om kennisdeling, is het voor uitvinders, doe-het-zelvers, wetenschappers en kunstenaars een mooie gelegenheid om te laten zien wat ze maken en wat je ervan kunt leren.

De digitale werkplaats van Saxion

Met een stand in de foyer in het Tetem, hebben de medewerkers van het Saxion FabLab Enschede zich nog een aardig koel plekje weten te bemachtigen. We trekken projectmanager Eddy Rodijk even aan de mouw voor een paar vragen. "Of het hier druk is? Best wel ja. Ik heb in ieder geval nog geen kans gehad om tussendoor iets te eten", lacht hij. Het Saxion FabLab Enschede is een digitale werkplaats die voor iedereen toegankelijk is. Op een laagdrempelige manier kunnen onder andere studenten, kunstenaars en mkb’ers kennismaken met hightechapparatuur en experimenteren met nieuwe technieken. Eddy: "Zo’n festival is voor ons een mooie gelegenheid om te laten zien wat we allemaal doen." Hij doelt hierbij onder andere op de tentoonstelling The Fragility of Life van designer en onderzoeker Simone C. Niquille, waarbij het FabLab geholpen heeft met het 3D-printen van een kunstobject.

"Omdat het evenement voor jong en oud is, hebben we alles iets interactiever gemaakt. In onze mini-fabriek laten we bijvoorbeeld zien hoe we PET-materiaal – dat veel wordt gebruikt voor flessen frisdrank - recyclen en welke producten je daar weer van kan maken. Een vrouw kijkt geboeid toe. "Waarom stoppen we sowieso niet met het gebruik van plastic", zegt ze. "Er zijn zoveel alternatieven."

Samen met haar man en twee kinderen heeft ze het prima naar haar zin. "Keertje iets anders. Normaal ga je op zo’n dag al snel naar het zwembad, maar dit leek ons ook wel eens leuk."

Leuk cadeautje voor Vaderdag

Op de terugweg naar buiten lopen we bijna direct tegen een grote witte tent aan: de plek waar de drone demonstratie wordt gegeven. Binnen is het drukkend warm, maar dat boeit Gerjen (22) niet. Hij studeerde Technische Informatica en coördineert nu het drone event vanuit Saxion. "Je ziet hier veel ouders met kinderen langskomen. Echt top. Kinderen zijn de toekomst en het is goed om ze nu al te laten zien wat er allemaal mogelijk is qua techniek. Ze mogen de drone zelf ook even besturen, dus veel van hen komen meer dan één keer terug. Mét hun vader natuurlijk, die vinden het ook maar wat interessant haha."