Winnaar EW Saxion Ondernemers Award
Ondernemerschap

Spannende finale bij de Saxion Ondernemers Award

Na maandenlang hard werken strijden de vijf finalisten van de Saxion Ondernemers Award vanavond om de hoofdprijs. In de Gasfabriek in Deventer pitchen de studenten hun idee, waarna de jury voor een moeilijke beslissing staat.

Buiten zit de sfeer er al goed in. De finalisten hebben hun vrienden en familie meegebracht en ook de toppers die de finale net niet gehaald hebben zijn aanwezig. Er gaan hapjes en drankjes rond en er is live muziek te horen. Dan is het tijd om te beginnen. De Gasfabriek stroomt vol en de aanwezigen wachten in spanning af…

De finalisten van de Saxion Ondernemers Award 2018

Als eerste is het de beurt aan Marjon van den Bos, Jean-Louis Wassenaar, Alexander van der Leij en Mart Wijma met hun start-up Rijden met Ad: rijden met advertenties. “Ons idee is mensen te laten rijden in een auto met daarop reclame voor een bepaald bedrijf,” vertellen ze. “Op deze manier hoef je als student geen auto te kopen en voor het bedrijf is het een mooie manier om te adverteren.”

De volgende finalisten zijn Eva Bolder, Jana Booms en Ilze Dekker met Period Box. “In de praktijk blijkt vaak dat jonge meisjes niet voldoende worden voorbereid op hun eerste menstruatie,” vertelt Eva. “De voorlichting op school komt meestal pas in de derde klas en niet alle ouders bespreken het onderwerp met hun dochters. Wij willen daarom alle meisjes een gratis box geven met daarin de benodigde informatie en producten.”

Lisa Bootsma vertelt over haar start-up NHNCD. “Jaarlijks wordt er veel te veel kleding weggegooid of verbrand,” zegt ze. “Mijn idee is om vintagekleding te vermaken tot unieke kledingstukken en deze online te verkopen. Niet alleen wordt er zo minder kleding verspild, het biedt consumenten ook de kans tegen een relatief lage prijs iets te dragen dat niemand anders heeft.”

Vervolgens krijgt Laurens de Graaff het woord, oprichter van Simple Cha. “Met de smartphone kun je tegenwoordig steeds meer. En tegelijk zie je dat mensen niet meer de hele dag op hun mobiel willen kijken,” vertelt hij. “Simple Cha is een kubus waarmee je je hele huis kunt bedienen: lichten aanzetten, elektrische apparaten bedienen, enzovoort. Je hebt dan één fysiek product dat al deze apps vervangt.”

De laatste finalist is Gillian van der Weerd met start-up To-Maatje. “To-Maatje is een soort Tamagotchi: je geeft hem te eten wat jij die dag hebt gegeten en ziet welk effect dat op hem heeft. Zo kunnen kinderen op een speelse wijze leren over de effecten van voeding en gezond eten. Ik wil To-Maatje het digitale vriendje maken van elk basisschoolkind.”

Het winnende idee

Een makkelijke keuze was het zeker niet, maar de jury heeft na een kort overleg haar beslissing gemaakt: de hoofdprijs van €5.000 gaat dit jaar naar Laurens. “Simple CHA speelt echt in op de behoefte van de markt en er is duidelijk goed nagedacht over de stappen die in de toekomst gezet moeten worden,” aldus de jury. Ook voor Lisa is er goed nieuws: zij gaat naar huis met de stimuleringsprijs van €2.500.