Valentijn Velten won de afstudeerprijs: ‘Je komt in een soort droom terecht’

Valentijn Velten won de afstudeerprijs: ‘Je komt in een soort droom terecht’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Afstuderen doet iedereen, maar sommige studenten steken er met kop en schouders bovenuit. Zo ook Valentijn Velten. Hij kreeg tijdens de opening van het hogeschooljaar te horen dat hij het beste afstudeerwerkstuk van afgelopen jaar opleverde. “Pas dagen daarna besefte ik me wat dit allemaal betekende.”

De student Werktuigbouwkunde bedacht een ontwerpproces voor een universeel, volautomatisch opslagsysteem voor bewerkingsmachines bij Romias BV in Enter. In het begin had hij waarschijnlijk niet verwacht dat hij zo’n mooi resultaat neer zou zetten. “De start was best wel lastig, want veel meer dan een vage omschrijving op een half A-4tje was er niet. Eerst heb ik dus randvoorwaarden bedacht en het onderwerp afgekaderd. Het hele onderzoek heeft veel voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk is er een mooi concept uitgerold wat niet in een bureaulade gaat verdwijnen, maar waar concreet een vervolg aan gegeven wordt.”

‘Ik moest Googlen wat de afstudeerprijs was’

Ook zijn afstudeerbegeleider zag dat Valentijn een goed onderzoek had verricht en hij werd beloond met een negen. “Ik voelde me enorm vereerd. Dat werd nog sterker toen mijn begeleider Dick Mulder mij vertelde dat de opleiding mij wilde voordragen voor de Saxion Afstudeerprijs. Dat had ik echt niet verwacht, sterker nog, ik moest googlen wat de afstudeerprijs was.”

Tijdens de opening van het hogeschooljaar stond de afstudeerder naast de andere genomineerden Sven Rodijk (Business Economics) en Emily Bakker (Toegepaste Psychologie) op het podium. Valentijn trok aan het langste eind. “Toen bekend werd dat ik gewonnen had en de confettikanonnen hun werk hadden gedaan, belandde ik in een soort van droom door alle aandacht en felicitaties van de aanwezigen. Pas in de dagen na de prijsuitreiking realiseerde ik me wat dit allemaal betekent. Zoiets verwacht je totaal niet, maar ik zal alles eromheen nog lang koesteren.”

BK5 en Indonesië

Wat Valentijn met het gewonnen bedrag gaat doen? “Het prijzengeld vormt de basis voor een reis naar Indonesië die mijn vriendin en ik hebben gepland. Maar dat moet nog even wachten, want momenteel ben ik bezig met de opleiding Commercieel Technische Bedrijfskunde (BK5). Een vervolgstudie van Saxion voor technische studenten om in één jaar hun technische bedrijfskunde diploma te behalen.” Een welverdiende reis na een periode van hard werken.

“Terugkijkend op afgelopen jaar kan ik zeggen dat dingen achteraf altijd leuker zijn. Ik vond mijn afstuderen echt niet altijd leuk. Soms loop je vast op details en moet je even een stapje terugdoen om het overzicht weer te vinden. Zorg voor een goed plan van aanpak met duidelijke afspraken, dan kom je er wel.”

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.