Indy Timessen
Corporate

Laat je zien, blijf in beeld: eerstejaarsstudent Indy zit in een buddygroep

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In de serie ‘Laat je zien, blijf in beeld’ delen we de verhalen van mensen die het huidige hybride onderwijs allemaal op hun eigen manier ervaren. In aflevering 1 is dat Indy Timessen, die als eerstejaars Tourism Management-student deel uitmaakt van een zogeheten buddygroep. “Het is fijn om achter de hand te hebben.”

Het werd deze zomer al aangekondigd in corona-update #24 en ook tijdens de Afsluiting Hogeschooljaar 2019/2020 bracht bestuurslid Timo Kos het op tafel: om de sociale binding voor de kersverse Saxion-studenten te waarborgen, kunnen zij samen met andere studenten en een studentcoach virtueel en hopelijk ook fysiek deelnemen aan sociale en educatieve activiteiten. Tourism Management-student Indy Timessen zit in zo’n buddygroep en hoewel het concept nog lang niet overal even goed loopt, gaan de eerste maanden bij Saxion hem goed af.

Elkaar beter leren kennen

“Ik heb hiervoor ook al anderhalf jaar een hbo-opleiding gevolgd”, vertelt Indy, die Kunst & Economie studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. “Dus ik ben al een beetje bekend met de denkwijze op het hbo. Ik vind dat het bij Saxion allemaal goed geregeld is, maar er zijn wel heel veel verschillende plekken waar je informatie vandaan moet halen. Gelukkig wordt alles wel duidelijk gecommuniceerd via de mail, dus we worden niet helemaal in het diepe gegooid.”

Tourism Management-student Indy Timessen over het nut van buddygroepen

Tijdens de introductie hoorde hij voor het eerst dat hij deel ging uitmaken van een buddygroep. “Maar toen begreep ik nog niet helemaal wat het inhield. Vervolgens hebben we vrij snel een paar keer een meeting gehad en toen werd het me duidelijk: een groepje ter ondersteuning, waar we terecht konden met al onze vragen. Inmiddels hebben we elkaar beter leren kennen.”

Informele band

Met vijf medestudenten en studentcoach Lisette zit hij in een WhatsApp-groep, heeft hij meetings via Microsoft Teams en sprak hij, toen het mocht, enkele keren fysiek af bij Saxion. “Lisette doet dezelfde opleiding en stond dus kortgeleden nog in onze schoenen. Met haar hebben we een heel informele band en dus durven we haar alles te vragen.” Ook speelt ze proactief in op de vraag bij de studenten. “Ze vroeg ons laatst wat tot nu toe de knelpunten waren van het nieuwe online leren en we merkten dat we vooral moeite hadden om ons te concentreren. Toen heeft ze daar een les van twintig minuten aan gewijd. Daarnaast heeft ze bijvoorbeeld een quiz georganiseerd met weetjes over alle studenten om elkaar beter te leren kennen. Heel fijn.”

Fijn om achter de hand te hebben

Indy vindt het goed dat de buddygroepen in het leven zijn geroepen. “Hoewel heel veel vragen ook in de WhatsApp-groep van de gehele klas worden gesteld, is de buddygroep een fijne plek om dingen te bespreken. Sommige studenten stellen toch makkelijker vragen in een kleiner groepje, omdat ze zich daar sneller op hun gemak voelen dan in een grotere groep. Het zou overigens geen verkeerde optie zijn om volgend jaar van het buddygroepje ook direct een projectgroepje te maken, want momenteel werk ik intensiever samen met de studenten waarmee ik het project uitvoer, dan met mijn buddygroep. Al is het ook fijn om die achter de hand te hebben.”

Voor Indy heeft het initiatief in ieder geval zijn vruchten afgeworpen. “Als dadelijk alles weer bij het oude is, voel ik me heel erg welkom om weer volledig bij Saxion te studeren.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.