BonBon
Studentenleven

Studenten ontwikkelen app voor coronaproof horecabezoek

Ze bedachten vorig jaar al een concept, maar vanwege het coronavirus kwam de ontwikkeling van horeca-app BonBon van Saxion-studenten Dinand van der Graaf, Martijn Klement en Ruben Albrecht in een stroomversnelling. Nu zijn ze op zoek naar ontwikkelaars voor de app, die fysiek klantcontact overbodig maakt en daarom juist nu zo relevant is. “We helpen heel graag de horeca om weer open te gaan.”

Hoi Dinand, hoe werkt de app precies?

“Via onze app kun je, individueel of als groep, inchecken aan een tafel bij een bepaald café of restaurant. Vervolgens kun je een bestelling plaatsen, waardoor het personeel een bonnetje ontvangt met de bestelling en deze uitserveert bij een speciale afhaalplek. Hier kunnen gasten, wanneer ze bericht hebben gehad, hun bestelling afhalen, waarna ze deze aan hun eigen tafel kunnen nuttigen. We verwachten dat als de horeca weer opengaat, er maximaal drie of vier personen aan een tafel mogen zitten, met natuurlijk de anderhalve meter afstand, en zo wordt de ruimte optimaal benut. Het afrekenen gebeurt wel gewoon aan de bar. Ons originele plan was dat dat via de app kon, maar dat doen we nu niet meer. De horeca zit in een crisis en als de gast via de app betaalt, komen er voor de horeca hogere transactiekosten bij. Dat willen voorkomen. Helemaal in deze situatie, waarin de horeca het al erg moeilijk heeft.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

“Eigenlijk zijn we hier al een jaar geleden mee begonnen, al was het originele idee wel anders. Het begon met een project van onze opleiding Creative Media & Game Technologies. Toen hebben we het idee gepitcht en daar kregen we zulke enthousiaste reacties op, dat we het zonde vonden om te laten liggen. Toen zijn we met z’n drieën de minor Startup Ondernemer gaan doen en hebben we het concept verder uitgedacht. Dit jaar doen we ook mee aan het Smart Solutions Semester, zowel als opdrachtgever als deelnemer. Maar toen kwam het coronavirus en werd het lastig om het concept te gaan testen. Daarop bedachten we: misschien kunnen we met enkele aanpassingen wel iets betekenen voor de horeca.”

Ik werk zelf in de horeca en bovendien zitten we met z’n drieën graag op het terras met een biertje en een borrelplankje. Het is doodzonde dat dat nu niet kan.

Creative Media and Game Technologies-student Dinand van der Graaf

Wat is inmiddels de status van de app?

“We hebben na de uitbraak van het coronavirus snel geschakeld en het is nu zaak om de app zo snel mogelijk werkend te maken. Daar zijn we al heel ver mee, maar we hebben als studenten helaas niet de benodigde middelen ter beschikking. We hopen dat de app over een week testklaar is. Dan kunnen we het testen op een terras van een horecaondernemer waar we al contact mee hebben. We moeten ‘m vooral nog veiliger maken om te kunnen lanceren en dat hopen we over twee of drie weken voor elkaar te hebben. Maar als we niet in contact komen met partijen die ons daarbij technisch kunnen ondersteunen, zal dat vertraging oplopen."

Wat maakt jullie app onderscheidend ten opzichte van vergelijkbare apps?

“Je ziet dat er al redelijk wat bestelapps gebruikt worden, maar dit zijn vooral apps van commerciële bedrijven, waarin na elke bestelronde betaald moet worden, inclusief transactiekosten. Bij ons is dat dus niet het geval. Bovendien biedt ons platform enkele mogelijkheden voor de horecaondernemer om meer omzet te genereren. Denk hierbij aan suggesties voor een gebakje bij de koffie of bitterballen bij een biertje en een donatiemogelijkheid. En zo zijn we met nog meer creatieve ideeën bezig.”

Voorheen hadden jullie er ook een verdienmodel inzitten. Waarom hebben jullie die overboord gegooid?

“Voor nu hanteren we geen verdienmodel. Nee, absoluut niet. De app moet slechts kostendekkend zijn. Ik werk zelf in de horeca en bovendien zitten we met z’n drieën graag op het terras met een biertje en een borrelplankje. Het is doodzonde dat dat nu niet kan en als dit nog langer zo doorgaat, blijft er straks niks meer over. We zouden heel graag de horeca helpen om weer open te gaan.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.