Liselotte (23) studeerde als een van de eerste deeltijdstudenten af in Toegepaste Psychologie
Studentenleven

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Ga er maar aanstaan: een studie oppakken terwijl je net moeder bent geworden. Liselotte Feenstra (23) deed het. Ze startte in 2017 met de deeltijdstudie Toegepaste Psychologie. Al haar inspanningen werden beloond toen ze op 7 oktober in Deventer haar diploma kreeg. “Als ik terugkijk vraag ik me soms af hoe ik het allemaal heb gedaan.”

Het was wel even een moment, de ontvangst van het diploma begin oktober. Als één van de allereerste studenten Toegepaste Psychologie van de Saxion Parttime School ontving ze het felbegeerde papiertje. Trots dat ze het had gehaald, nam Liselotte het diploma in ontvangst. “Ik was heel blij, want het is soms best zwaar geweest. Met name het eerste jaar van de opleiding. Mijn zoontje is inmiddels drie, maar in dat eerste jaar was hij nog een baby. Hij wilde totaal niet doorslapen. Geregeld was ik al om half vijf ’s ochtends wakker. Dan moest ik daarna werken én in de avonduren nog met school bezig. Als ik daarop terugkijk vraag ik me soms af hoe ik me toen staande heb kunnen houden. Maar het is gelukt.”

Eigen tijd indelen

Liselotte keerde in 2017 terug in de schoolbanken. De keuze van de Apeldoornse viel op de opleiding Toegepaste Psychologie. “Ik heb de havo gedaan en heb daarna een tussenjaar genomen. Daarin beviel ik van mijn zoontje. Bovendien ontstond het idee om weer te gaan studeren. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mensen. De opleiding Toegepaste Psychologie sloot daar goed bij aan. Een deeltijdopleiding sprak me het meest aan. Bij een voltijdopleiding moet je veel op school aanwezig zijn, met een baby was dat niet handig. Bij een deeltijdopleiding is er meer ruimte om je eigen tijd in te delen, dus koos ik daarvoor. Vervolgens moest ik op zoek naar een plek waar ik de opdrachten kon doen. Die vond ik bij  Tactus in Zutphen. Daar liep ik stage en deed ik psychodiagnostisch onderzoek.”

Twee dagen in de week werkte Liselotte bij Tactus. Daarnaast volgde ze de colleges aan Saxion, terwijl ze ook in de avonduren vaak met haar schoolwerk bezig was. “Het was over het algemeen goed te combineren. Een schema had ik niet, maar in mijn hoofd wist ik precies hoe ik het wilde hebben. Overdag was ik er voor mijn zoontje of op mijn stageplek en ’s avonds hield ik me bezig met school. Het was druk, maar ik had het er voor over. Ik wilde heel graag een diploma.”

Versnelde route

Hoe graag Liselotte het diploma wilde, blijkt wel uit het feit dat ze de opleiding in drie jaar afrondde, terwijl er normaalgesproken vier jaar voor staat. “Bij Tactus had ik een hele mooie werkplek. Terwijl ik de vakken volgde voor Saxion, kon ik bij Tactus ook onderzoek doen. Zo heb ik mijn stage tijdens de normale modules kunnen afronden. Daarnaast heb ik het afstuderen tegelijkertijd met mijn minor gedaan. Daardoor was ik een jaar eerder klaar met de opleiding.”

“Wat me vooral is bijgebleven uit de opleiding is het methodisch werken. Ik ben zelf best een chaoot, dus het was best een uitdaging om alles gestructureerd en methodisch op papier te krijgen. Daarnaast heb ik veel profijt gehad van de gespreksvaardigheden die we geleerd hebben. Voor de opleiding was ik er niet van bewust dat daar leermethodes voor waren, maar tijdens mijn werk heb ik er heel veel aan. Motivational interviewing bijvoorbeeld, iemand op een positieve manier benaderen. Mensen geen dingen opleggen, maar ze vragen stellen waardoor ze zelf tot inzichten komen. Dat soort dingen zijn heel bruikbaar.”

Toekomst

Nu Liselotte haar diploma op zak heeft, hoopt ze een baan te vinden waar ze haar kennis in de praktijk kan brengen. Momenteel werkt ze echter voor de GGD, als medewerker in het bron- en contactonderzoek. Een tijdelijke baan. “Ik wil graag mijn steentje bijdragen in de coronacrisis”, zegt de Apeldoornse daarover. “Het is leuk werk. Wat grappig is, is dat hier meerdere mensen zitten die Toegepaste Psychologie hebben gestudeerd. Die richting wil ik ook weer op. Momenteel heb ik zelfs een sollicitatie lopen. Het voordeel is dat je met dit diploma veel kanten op kan, want je wordt heel breed opgeleid. Dat vergroot je kansen op de arbeidsmarkt. Wat dat betreft kan ik iedereen deze studie aanraden.”

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.