Onderwijs

Voormalig dierenartsassistente Laura vond de baasjes ook erg interessant en werd daarom toegepast psycholoog

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Laura Infanti werkte als paraveterinair (dierenartsassistente), maar ontdekte tijdens haar werk ook haar interesse in mensen. Daarom volgde ze de deeltijdopleiding Toegepaste Psychologie en nu zorgt ze indirect nog steeds voor dieren, doordat ze ervoor zorgt dat dierenartsen hun werk kunnen blijven doen. "Ik heb echt wel mijn droombaan gevonden nu."

Hoi Laura, je werkte al als dierenartsassistente. Waarom besloot je de opleiding Toegepaste Psychologie te doen?

“Ik was werkzaam in de dierenkliniek als paraveterinair. Ik merkte dat ik naast het werken met dieren, wat ik heel leuk vond, ook het contact met de eigenaren van de dieren zeer interessant vond. Ik vond het interessant om te zien welke gedragingen daarbij kwamen kijken: welke verhoudingen en welke emoties. Ik merkte dat daar gewoon heel veel in speelde en dat intrigeerde mij. Ook het werken met collega’s en de moeilijkheden die daar soms bij komen kijken, heeft mij aan het denken gezet. Toen besloot ik dat ik ook een meer mensgerichte opleiding wilde doen.”

Wat doe je nu als werk?

“Ik werk bij Dactari Dierenartsencoöperatie als toegepast psycholoog en projectmanager. Binnen Dactari is er een onderdeel support. Met dit onderdeel bieden we steun aan veterinaire professionals. We bieden bijvoorbeeld coachtrajecten: van algemene coachtrajecten tot trajecten specifiek voor jonge dierenartsen. Ook bieden we trainingen aan voor individuele medewerkers op bijvoorbeeld soft skills of werk-privébalans. Naast individuele trainingen bieden we ook standaard en op maat gemaakte team trainingen. Daarnaast hebben we ook ICOVet: daar bieden we ondersteuning bij intercollegiaal overleg. Dan begeleid ik dierenartsen in dat gesprek.”

Werk je nu nog met dieren?

“Nee, in plaats van werken met dieren, werk ik nu met veterinaire professionals zoals dierenartsen, paraveterinairen en dierenartsassistentes Het contact met dieren heb ik niet meer. Ik richt me nu niet meer op de verzorging van het dier zelf, maar ik richt me nu compleet op de ‘verzorging’ van de medewerkers van de dierenartspraktijk. Er is momenteel, net als in andere gebieden, een hoge werkdruk onder dierenartsen. Daarnaast is er ook nog een personeelstekort. Daarom is het belangrijk om de veterinaire professionals goed te begeleiden, zo kunnen zij blijven doen wat ze doen en daar plezier in beleven.”

Ik vind het leukste aan mijn werk dat ik beiden werelden kan combineren. Ik heb kennis uit het dierenartse vak én kennis uit de toegepaste psychologie.

Wat vind je nu het leukste aan je werk?

“Ik vind het leukste aan mijn werk dat ik beiden werelden kan combineren. Ik heb kennis uit het dierenartsenvak én kennis uit de toegepaste psychologie. Het is bijzonder dat ik deze kan ik combineren. Ik vind het leuk om goed te luisteren naar de vraag en samen een oplossing te zoeken. Ik weet hoe het gaat in de praktijk en ik heb de kennis vanuit de psychologie dus dat is een perfecte match.”

Is deze baan dan ook echt jouw perfecte baan?

“Ik heb echt wel mijn droombaan gevonden nu. Ik ben superblij met de kansen die ik krijg vanuit Dactari. De afdeling support is eigenlijk precies wat de toegepaste psychologie is: echt kijken naar de behoeftes van de professional en kijken wat wij daarin kunnen betekenen. Ik kan nu veterinaire professionals helpen. Ook vind ik het fijn om mezelf steeds verder daarin te ontwikkelen, ik blijf ook zelf groeien.”

Jij hebt nu een baan gevonden die perfect bij je past, wat zijn jouw tips voor studenten die dat nog zoeken?

“Ga ervoor! Ik had deze vacature gevonden en was heel erg aan het twijfelen. Past het wel bij mij? Kan ik het wel? Dat weet je niet en misschien word je daar een beetje onzeker van. Gewoon solliciteren en heb vertrouwen in jezelf. Waag die sprong in het diepe om te kijken of het iets voor jou is. Ik zag de vacature en ik dacht ik probeer het. Waarschijnlijk word ik het niet, maar ik ga het gewoon proberen. Nu is het toch gelukt en het is een perfecte match.”

Waag die sprong in het diepe om te kijken of het iets voor jou is.

Laura's carrièretip
Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.