Warmtebuffervat.jpg
Onderwijs

Smart Solutions-studenten winnen challenge met in interieur verwerkt warmtebuffervat

Wat doe je als je water wil gebruiken dat verwarmd is door middel van schone energie, maar je de kostbare ruimte in je huis niet wil verspillen aan een waterbuffertank? Juist, dan verstop je de tank in het interieur. Dat is wat zes Smart Solutions-studenten dachten tijdens de Vormvrije Warmteopslag-challenge die ze aangingen met studenten van Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. “Als dit anderen inspireert om ook op deze manier een warmteopslagtank te integreren in de woonkamer, zou dat al heel mooi zijn.”

Challenge Vormvrije Warmteopslag

De challenge Vormvrije Warmteopslag, waarin studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Saxion de strijd met elkaar aangingen, werd georganiseerd door de Saxion-lectoraten Duurzame Energievoorziening en Industrial Design en was onderdeel van het Meerjarige Missiegedreven Innovatie Programma Integrale Energietransitie Bestaande Bouw van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De inzendingen werden beoordeeld door een ware vakjury, bestaande uit afgevaardigden van de bedrijven IF Technology, Nathan en WoonDuurzaam. Het winnende groepje, dat meedeed vanuit het Smart Solution Semester, bestond uit de studenten Caroline Meijer (Chemie), Wouter Eppink (Werktuigbouwkunde), Bram Kamerman (Chemische Technologie), Koen Vastert (Media, Informatie en Communicatie), Simon Tenhagen (Technische Natuurkunde) en Jort Roeterd (Industrieel Product Ontwerpen).

Tien groepen studenten kregen tijdens de challenge Vormvrije Warmteopslag de opdracht om een manier te vinden om een buffertank te ontwikkelen die warm tapwater kan opslaan. De Nederlandse bouw wil in het jaar 2050 volledig van het gas af zijn en dus moeten er manieren gevonden worden om met schone energie tapwater en huizen te verwarmen. “Met zonne-energie en warmtepompen bestaat echter het probleem dat ze ’s nachts en in de winter minder efficiënt zijn en dus voor een onbalans zorgen op de energiemarkt”, vertelt Werktuigbouwkunde-student Wouter Eppink. “Als je een oplossing kunt vinden om warmte op te slaan, zou dat dus heel gunstig zijn. Dit kan via een waterbuffertank, maar niet heel veel mensen hebben de ruimte in huis om zo’n ding kwijt te kunnen.”

En dus bedachten Wouter en zijn medestudenten van de Smart Solutions-groep Freeform Heat Storage een warmtebuffervat dat stijlvol verstopt zit in een radiator, houtkachel of open haard. “En dat is ook wat onze oplossing uniek maakte ten opzichte van de andere groepen: wij hebben de innovatie in de woonkamer verstopt. Onze concurrenten hadden bijvoorbeeld een buffervat op zolder of in een andere ruimte geplaatst, maar wij wilden die ruimte eigenlijk niet missen.” Bijkomend voordeel is dat warmteverlies van het tapwater eigenlijk niet verloren gaat, omdat de leefruimte ermee wordt verwarmd.

Als dit anderen inspireert om ook op deze manier een warmteopslagtank te integreren in een woonkamer, zou dat al heel mooi zijn.

Wouter Eppink
Wouter Eppink van het Smart Solutions-groepje Freeform Heat Storage

De vakjury was onder de indruk van het concept en riep de Saxion-studenten tijdens een online bijeenkomst, met onder meer enkele docenten, onderzoekers en opdrachtgevers, als winnaar uit. “Het is altijd leuk om te winnen, dat geeft een kick. Al was het nu wel anders dan normaal, aangezien de uitreiking online plaatsvond. Dan zit je daar een beetje voor je beeldscherm te juichen, dat was wel raar”, lacht Wouter. “Maar we hebben daarna nog wel even een half uurtje de tijd genomen om met elkaar een klein, online feestje te vieren.”

Misschien krijgt de challenge binnenkort nog een vervolg, waarin gekeken wordt of de verschillende innovatieve oplossingen kunnen worden gecombineerd. “Want er waren meer groepen die met vernuftige oplossingen kwamen. Het hoeft namelijk ook niet per se op de manier zoals wij die bedacht hebben. Wij hebben dit gepresenteerd als een van de mogelijkheden en als dit anderen inspireert om ook op deze manier bijvoorbeeld een warmteopslagtank te integreren in een woonkamer, zou dat al heel mooi zijn.”

Deze ontwikkeling wordt (mede) gefinancierd vanuit de Kwaliteitsafspraken.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.