100dagenprogramma (6).jpg

Comeniusbeurs voor personaliseren 100 dagen-programma

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion heeft voor innovatie rondom het 100 dagen-programma een Comeniusbeurs toegekend gekregen. Door van het programma een gepersonaliseerde leerroute te maken hoopt projectleider Elke Tijhuis op meer betrokkenheid en een hogere intrinsieke motivatie bij nieuwe Saxion-studenten.

Saxion begon in de zomer van vorig jaar met het 100 dagen-programma. Mbo-studenten werden met dit traject van het StudieSuccesCentrum voorbereid op de overstap naar het hbo. De eerste honderd dagen van de opleiding zijn namelijk cruciaal voor nieuwe studenten, lichtte projectleider Elke Tijhuis destijds al toe.

Voor elke nieuwe student toegankelijk

Vanwege de coronacrisis is de verwachting dat de behoefte aan begeleiding komend studiejaar nog sterker aanwezig is en dus werd onlangs bekend dat het programma voor elke nieuwe student toegankelijk wordt. “Het 100 dagen-programma heeft me echt de zekerheid gegeven dat ook ík mijn opleiding kan halen, ongeacht de studie die ik ervoor heb gevolgd”, vertelde deelnemer Natalia Vis (Toegepaste Psychologie) al eens over het programma.

Het 100 dagen-programma heeft me echt de zekerheid gegeven dat ook ík mijn opleiding kan halen, ongeacht de studie die ik ervoor heb gevolgd.

Toegepaste Psychologie-student Natalia Vis over haar deelname aan het programma

Gepersonaliseerde leerroute

Toch laten de eerste resultaten zien dat het programma nog niet optimaal aansluit bij de behoefte van de individuele student, onder meer omdat er geen rekening gehouden wordt met de verschillende persoonlijke kenmerken van de student. Een gepersonaliseerde leerroute moet daar verandering in brengen en om die te ontwikkelen, kent het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), dat werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs, projectleider Elke Tijhuis een Comeniusbeurs toe.

Meer betrokkenheid

Met de beurs wordt het tempo, de inhoud en de vorm van het aanbod binnen het 100 dagen-programma aangepast aan de behoeften van de student, al vanaf het moment van inschrijving. Dit moet zorgen voor meer betrokkenheid en een hogere intrinsieke motivatie bij studenten en uiteindelijk een verhoogde kans op studentsucces in het hbo.

Meer weten over het 100 dagen-programma?

Lees hier meer!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.