P1022158.JPG

Smart Solutions Semester: innovatieve oplossingen voor de maatschappij

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vrijdag vond in Deventer alweer de vierde editie van het Smart Solutions Festival plaats. Liefst tachtig studententeams presenteerden hier de innovatieve oplossingen waar zij de afgelopen maanden hard aan hebben gewerkt. Drie groepen ontvingen een prijs voor het beste concept, maar wat hebben de studenten en hun opdrachtgevers nou écht aan het Smart Solutions Semester?

Het Smart Solutions Semester, waarbij studenten van verschillende opleidingen samenwerken aan vraagstukken van bedrijven of Saxion-lectoraten, ontstond enkele jaren geleden bij de Academie Life Science, Engineering and Design (LED). Vervolgens verspreidde het project zich als een olievlek binnen Saxion en inmiddels nemen er 22 economie-, zorg- en techniekgerelateerde opleidingen deel aan het project.

Geen standaard oplossingen

“Er zijn wereldwijd steeds meer vraagstukken die opgelost worden in interdisciplinaire teams,” vertelt Erna Engelen, projectleider van het Smart Solutions Semester. “Met dit project leren studenten samenwerken binnen zo’n team en zijn ze de expert op hun vakgebied. Bovendien maken ze op deze manier kennis met potentiele werkgevers.” Ook voor de bedrijven valt er volgens Engelen veel te halen. “Studenten pakken vraagstukken op waar deze bedrijven zelf niet aan toekomen en komen niet met de standaard oplossingen zoals een flyer, maar bedenken bijvoorbeeld een game.”

Flyers waren inderdaad niet te vinden op het festival. Althans, niet als oplossing. In stadion de Adelaarshorst werd je overspoeld met innovatieve high-tech concepten zoals een hartchip, verschillende mobiele applicaties, virtual reality en 3D-protheses, maar ook circulaire matrassen en een festival over de dood werden met trots gepresenteerd.

Anka Mulder, bestuursvoorzitter van Saxion, erkent het belang van het semester. “We bezitten heel veel kennis,” beaamde ze vrijdag in haar openingsspeech. “Via het Smart Solutions Semester kunnen we laten zien: wat kun je ermee doen? We zijn de knowledge accelerators.”

Vrijheid

Maar kijken de deelnemers zelf ook zo naar het semester? Een rondgang langs de massaal aanwezige studenten op het festival levert inderdaad veel positieve reacties op. Zo ook van Rosan Bosman, student Industrieel Product Ontwerpen, en Sjoerd Manders, student Werktuigbouwkunde. “We hebben veel kennis opgedaan en hebben ook contacten kunnen leggen met enkele bedrijven,” vertelt Sjoerd. Groepsgenoot Rosan: “Je krijgt alle vrijheid en dus kun je alle kanten op. Je komt er echt achter wat je allemaal al kan.”

De contacten die gelegd worden met bedrijven, het opdoen van kennis en het samenwerken met andere studenten: het zijn allemaal winstpunten die genoemd worden door de studenten. “Je moet veel zelf regelen, dus je wordt zelfstandiger. Bovendien leer je op deze manier communiceren met mensen uit het bedrijfsleven.”

Vertaalslag

Edwin Bos van De Sport Fabrik deed als opdrachtgever al twee keer mee aan het Smart Solutions Semester. Zelf zegt hij niet altijd op de hoogte te zijn van de technologisch mogelijkheden voor zijn bedrijf. “En de studenten hebben kennis van de laatste ontwikkelingen. In korte tijd kunnen zij de vertaalslag maken van iets dat ze in hun hoofd hebben naar de praktijk.” Met zijn sportschool is hij op zoek naar iets dat fitnessen nóg leuker kan maken. En dus bedachten de studenten een sportschool van de toekomst, met onder meer een virtuele spinningrace. “De groep was heel divers en de chemie tussen mij en de studenten was gewoon heel erg goed. Het resultaat was uiteindelijk echt boven verwachting,” vertelt Bos. “Nu moeten we er alleen nog een vervolg aan geven.”

Winnaars

De winnende concepten van het Smart Solutions Festival waren uiteindelijk een app die kinderen meer laat bewegen, een onderzoek naar het recyclen van polyester en een app die dementerenden helpt navigeren in de stad van de toekomst. De studenten uit de winnende groepjes wonnen een sessie in een escape room.

De Saxion Research Award voor beste onderzoek ging naar Marianne Six Dijkstra van het lectoraat Gezondheid & Bewegen. Zij onderzocht in hoeverre de variatie in hartslag een betrouwbare graadmeter kan zijn in het bepalen van de gezondheid van werknemers en ontwikkelde een toepassing om dat te meten.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.