Niels Thomson

Niels verdient studiepunten door een elektrische motor te bouwen

Leestijd Minuten

Een jaar lang aan batterijen en een motor sleutelen, om er uiteindelijk voor te zorgen dat het elektrische voertuig snelheden behaalt van liefst 300 kilometer per uur: welke technische student wil dat nou niet?! Elektrotechiek-student Niels Thomson (links) is electrical engineer bij Electric Superbike en leeft zijn droom. “Je bent echt met iets bijzonders bezig.”

Hoi Niels, waarom heb jij je aangesloten bij het team van Electric Superbike?

“Ik wilde al heel lang iets bijzonders doen en zat te twijfelen over wat ik met mijn studie wilde. Ik heb veel interesse in racen en toen kwam dit op mijn pad. Toen dacht ik: ik ga ervoor. Ik doe dit sinds september en waar anderen een tussenjaar hebben genomen van hun studie, doe ik dit voor studiepunten.”

Wat is het leukste van dit werk?

“Dat je driekwart jaar bezig bent om de hele motor in elkaar te zetten – waar echt van alles bij komt kijken – en dan gaat kijken of hij werkt. Dat is echt geweldig. Het is heel bijzonder als ‘ie het dan doet.”

Wanneer is de race waar jullie naartoe werken?

“Die zou komend weekend plaatsvinden, maar we hebben besloten dat we die race niet gaan rijden. Onlangs liepen we tegen een paar dingen aan en toen moesten we de afweging maken: gaan we wel of niet? Het was ons ultieme doel om die race te rijden, omdat we daar onze krachten konden meten met andere studententeams. Het is heel zuur, maar uiteindelijk is het een verstandige beslissing en moeten we ons erbij neerleggen. Veiligheid staat voorop, dus rijden is geen optie. We gaan sowieso nog een andere race rijden, maar we hebben nog geen specifieke in gedachten.”

Hoe leerzaam is dit project voor jou?

“Heel leerzaam. Bij Saxion kun je de theorie wel in praktijk brengen, maar dan in een gesimuleerde omgeving. De problemen waar je in de echte wereld tegenaan loopt, kom je in die omgeving niet tegen. Als je er tijdens je studie achter komt dat iets niet werkt, is het voldoende dat je weet waarom het niet werkt en dat je er wat van geleerd hebt. Dan krijg je alsnog een voldoende. Hier is het: 'Werkt de motor niet? Zorg maar dat ‘ie werkt!' Dat is uiteindelijk ook wel een van de redenen dat ik meedoe. Het maakt het interessant en spannend.”

Mochten studenten geïnteresseerd zijn, kunnen ze ons mailen, bellen of aanspreken bij Saxion. Er is altijd plek.

Niels Thomson

Wanneer is je tijd bij Electric Superbike echt geslaagd?

“Als we een race hebben gewonnen. We hebben een ambitieuze motor die genoeg tegenslagen heeft overwonnen. Nu wil ik ook dat hij perfect rijdt. Ik vind het zó leuk, dat ik volgend jaar dit in mijn vrije tijd ga doen, naast mijn studie. Voor mij is dit een oneindig project.”

Kunnen geïnteresseerde studenten zich nog aanmelden?

“In feite is er al een nieuw team samengesteld, maar er worden gedurende het jaar ook nog nieuwe mensen aangenomen. We zijn nog op zoek naar electrical engineers. Dus mochten studenten geïnteresseerd zijn, kunnen ze ons mailen, bellen of aanspreken bij Saxion. Er is altijd plek.”

Kun je het andere studenten aanraden om zich aan te melden?

“Absoluut. Je bent echt met iets bijzonders bezig en je doet iets wat niemand anders doet: werken aan een motor die door middel van een battery pack met 300 kilometer per uur over het parcours rijdt.”

Waarom Electric Superbike Twente niet uitkomt op The Gamma Racing Days

Op vrijdag 16 en zondag 18 augustus zou Electric Superbike Twente racen op het circuit van Assen tijdens The GAMMA Racing Days: hun ultieme doel. Onlangs werd echter een cruciale fout gesignaleerd bij de motor van het oude team van Electric Superbike Twente, die op veel vlakken grotendeels overeenkomt met de motor van het huidige team. Omdat het te kort dag is om deze problemen op te lossen, is uit veiligheidsoverwegingen besloten niet te racen in Drenthe.