Wereld Fietsdag

Wereld Fietsdag 2022: Saxion-studenten ontwerpen een kartonnen fiets

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Op vrijdag 3 juni is het Wereld Fietsdag en zet Saxion studenten en medewerkers die op de fiets naar school komen in het zonnetje! Kunnen we in de toekomst nog duurzamer fietsen? Dat laten Rosalie Wind en haar Smart Solutions-projectgroep alvast op 1 juni in Enschede zien, met hun prototype van een kartonnen fiets. Nieuwsgierig? Kom vooral een kijkje nemen!

De studenten presenteren op woensdag 1 juni, tussen 10.30 en 12.30 uur bij de hoofdingang van Saxion in Enschede het ontwerp van hun kartonnen fiets. Eentje die fietsen in de toekomst nog duurzamer kan maken. “We zetten momenteel de puntjes op de i, door de fiets in de juiste kleuren te spuiten en de onderdelen in elkaar te zetten,” vertelt Rosalie (tweede van links op de foto). “Met vier stands laten we het ontwikkelproces zien.” Het kleine event, dat de studenten op de stadscampus van Saxion organiseren, is later die middag onderdeel van een route voor bezoekers van het Nationaal Fietscongres, dat de gemeente Enschede als gaststad dit jaar op 1 en 2 juni organiseert.

Enschede Fietsstad

Docent/onderzoeker Ruben Timmers was begeleider van de projectgroep en gaf de studenten de opdracht om met het bestaande concept van de kartonnen fiets aan de slag te gaan. Opdrachtgever is de gemeente Enschede. Ruben: “Ik geloof in leren door iets te maken of na te maken, net als een leermeester met een gezel of leerling dat vroeger deed. Ook nu gebeurt dat natuurlijk nog. Door iets na te maken, leer je goed te kijken hoe iets in elkaar zit. Je begrijpt dat het lastiger is dan het op het eerste gezicht lijkt én je komt op ideeën hoe je iets ook op een andere manier kunt insteken. Bijvoorbeeld door het op maat te maken voor je eigen situatie. Ook is het zo dat Enschede zich profileert als fietsstad. Daarom was de koppeling met dit project snel gelegd.”

ruben timmers businesscard.jpeg
Saxion-docent/onderzoeker Ruben Timmers inspireerde de studenten om aan de slag te gaan

Uitdagende opdracht

Het maken van dit prototype was voor de studenten een behoorlijke uitdaging, maar wel eentje die ze met plezier aangingen, vertelt Rosalie: “Persoonlijk vind ik dat we het echt met elkaar getroffen hebben als projectgroep. We komen van verschillende opleidingen, maar het was de perfecte mix. Om de kartonnen fiets mee te realiseren en het evenement mee te organiseren.” De groep bestond verder uit Esma Demirbas (International Business), Menno Voskuilen (Commerciële Economie), Daniëlle Groen (Creative Business), Noa Euwijk (Fashion & Textile Technologies), Sander Peters (Mechatronics), Joost Steggink (Mechanical Engineering) en Irse Leeper (Tourism Management).

Wereld Fietsdag - kartonnen fiets

Saxion-studenten ontwerpen en bouwen een kartonnen fiets

Aan iets fysieks werken

“We hebben onze groep opgedeeld in subgroepen, zodat iedereen zijn eigen discipline kon toepassen in dit project," vervolgt Rosalie. "Zelf zit ik bij team Events. Vanuit mijn opleiding Tourism Management heb ik hier al ervaring mee. Gelukkig is het niet zo dat ik alleen maar met het evenement bezig ben. Iedereen springt bij waar dat nodig is en zo Ieren we van elkaar. Dat is het leuke van dit project. Ook hebben we tegen elkaar gezegd dat het fijn is om echt aan iets fysieks te werken.”

Werkelijk iets ontwerpen en maken

Ruben, die door Saxion onlangs als Green Ambassador werd onderscheiden, onderschrijft dat volledig: “In mijn beleving wordt er in het onderwijs veel aandacht besteed aan het zelf bedenken van ideeën en oplossingen. Hierdoor kom je uiteindelijk minder toe aan het werkelijke ontwerpen en maken, terwijl dit juist helpt om vaardigheden te ontwikkelen die we allemaal hard nodig hebben.” Dat hebben de studenten met hun kartonnen fiets onderzocht én laten zien, volgens Ruben: “Wereldwijd zie je al veel bruikbare oplossingen, die we lokaal of regionaal kunnen toepassen. Als we zouden implementeren wat we allemaal al kennen en kunnen, ziet de wereld er al vijf keer anders uit. Wat als iedereen zelf een fiets kan maken van karton?”

Rosalie Wind - portret
Saxion-student Rosalie Wind, over het ontwerpen en bouwen van de kartonnen fiets

Inspireren

Rosalie en haar team hopen woensdag 1 juni zoveel mogelijk bezoekers uit te leggen hoe hun avontuur is verlopen. Ook willen ze een volgend Smart Solutions-team inspireren met de doorontwikkeling van de kartonnen fiets: “Onze fiets kan rollen, dat was een voorwaarde waaraan hij moest voldoen. We hebben een advies gemaakt voor een vervolgopdracht, over het ontwerpen van de aandrijving. Dan wordt het ook mogelijk om straks daadwerkelijk op zo’n kartonnen fiets rond te rijden.”

Wereld Fietsdag

Medewerker of student? Laat je fiets in de watten leggen!

Kom jij altijd op de fiets naar Saxion of stap je nog in de auto, terwijl je op fietsafstand woont? Als het voor jou haalbaar is om ook eens de fiets te pakken, dan staat je op Wereld Fietsdag 3 juni een leuke beloning te wachten. Ook zijn fietsenmakers van Circulus en Bike Works aanwezig in de fietsenstalling in Deventer en Enschede om je fiets na te kijken en kleine reparaties uit te voeren. Trommel al je collega’s of studiegenoten op om samen op de fiets naar Saxion te komen!

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.