SolarBoat2.jpg
Studentenleven

Joris gaat met vliegende boot naar het WK in Monaco: ‘Een weekje flink stressen, maar vooral heel mooi’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Solar Boat Twente heeft dinsdagmiddag in Muziekcentrum Enschede haar nieuwe boot gepresenteerd. Met Ceto hoopt het studententeam in juli een gooi te doen naar de prijzen tijdens het WK in Monaco. Mechatronica-student Joris Blommestijn kan niet wachten om het vaartuig van zijn team in actie te zien op de Middellandse Zee. “Op het zoute water en de golven wordt de boot pas écht op de proef gesteld.”

Hoi Joris, hoe ben jij bij Solar Boat Twente terechtgekomen?

“Vorig studiejaar heb ik het derde jaar van de opleiding Mechatronica afgerond en begin dit jaar kwam een bevriende klasgenoot naar me toe, omdat hij een lunchlezing had bijgewoond van Electric Superbike. Zo heb ik de studententeams leren kennen. Ik ben toen gaan kijken bij Solar Boat Twente en dat sprak me erg aan. Vervolgens heb ik me aangemeld en ben ik aangenomen.

Ik had mijn Smart Solutions Semester en mijn stage al afgerond, dus ik heb hiervoor een tussenjaar genomen. Ik zit eraan te denken om straks een pre-master te doen bij Universiteit Twente en aangezien ik nu met veel UT-studenten in het team zit, kan ik mooi de verhalen aanhoren over de verschillende studies.”

Waarom wilde je graag bij het team?

“Ik vond het technisch een leuke uitdaging en wilde graag de mechanische kant van mijn opleiding wat meer verkennen. Verder vind ik het werken in teamverband heel leuk. Een jaar lang met een groep studenten in een werkomgeving bezig zijn creëert echt een hechte groep.”

Hoe vind je het tot nu toe?

“We hebben een heel gezellig team. We doen veel samen en de technische uitdaging is er zeker. Het mooie van dit team is dat je zelf kunt bepalen hoe groot je bijdrage is. Je kunt heel veel doen, maar als je een bepaalde periode heel druk bent met andere dingen, kun je ook iets rustiger aan doen.”

Joris over het WK in Monaco, dat in juli plaatsvindt

Wat is jouw taak precies?

“Ik houd me bezig met de aandrijving van de boot: het gehele mechanische systeem dat de beweging van de motor omzet in kracht vooruit. Dit jaar focussen we ons vooral op het design, de nieuwe propeller, de nieuwe gearbox en de tandwielen, die soepel moeten draaien met zo min mogelijk wrijving. Wat betreft de propeller was het wel een kleine uitdaging om die mechanisch zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Maar dat is goed gelukt.”

Wat is jouw persoonlijke doel?

“Uiteindelijk wil ik zo hoog mogelijk eindigen op het WK in Monaco. Aan het eind van het jaar wil ik terugkijken en kunnen zeggen dat ik het leuk heb gehad en veel heb geleerd.”

Want wat is je ambitie na je studie?

“Ik weet eigenlijk nog niet echt wat ik wil worden, maar ik denk dat het een combinatie wordt van iets mechanisch en iets elektronisch. Bijvoorbeeld iets met testopstellingen voor machines. Bij Solar Boat Twente leer ik al veel over beide vakgebieden, dus dat komt nu heel mooi samen. Dat vind ik heel leuk.”

Gisteren presenteerden jullie de nieuwe zonneboot. Wat is er zo bijzonder aan Ceto?

“Onze focus lag dit jaar op het foilen (een techniek waarbij de boot door middel van vleugels aan de onderkant van de boot iets omhoog wordt getild en als het ware over het water vliegt, TW). Daarvoor hebben we nieuwe vleugels ontworpen, zodat de boot onder alle weersomstandigheden op lage snelheid al kan vliegen. Dit jaar werken we samen met Solar Team Twente voor onze motor controller. Die is daardoor heel erg efficiënt, dus dat is een heel mooie samenwerking.”

Jullie gaan in juli naar Monaco voor het WK. Wat moet je daar allemaal doen?

“Je vaart daar vier verschillende races: op efficiëntie, dus in vier uur lang zo ver mogelijk varen, een sprintrace, een slalomrace en een matchrace tegen een andere boot. Vorig jaar is het team vierde geworden en dit jaar hopen we een podiumplaats te halen. Ik denk dat het erin zit. Je weet natuurlijk niet hoe de rest het doet, maar ik denk dat we goede kans maken.”

Een mooi vooruitzicht, lijkt me: in de zomer met het team naar de Middellandse Zee.

“Ja, supergaaf natuurlijk. Het is een groot evenement en we hebben er echt zin in, een mooie afsluiting van het jaar. Op het zoute water en de golven wordt de boot pas écht op de proef gesteld. Het wordt een weekje flink stressen, maar het wordt vooral heel mooi. Zeker daar in het zonnetje.”

Solar Boat Twente

Solar Boat Twente moedigt milieubewustheid aan door zich te focussen op het bouwen van een betrouwbare zonneboot. Door grenzen te verleggen omarmt het multidisciplinaire team van studenten een grote uitdaging: het ontwerpen en bouwen van de motorboot van morgen. Hiermee varen ze op meerdere nationale en internationale evenementen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.