Kimberley Verheij - Social work
Onderwijs

Een deeltijdstudie combineren met werk en privé: zo doe je dat volgens deze (oud-)studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het is ongetwijfeld de grootste uitdaging rondom in deeltijd studeren: hoe combineer je je deeltijdopleiding met je werk en je privéleven? De afgelopen jaren deelden tientallen studenten hun ervaringen op Saxion.nl. Een overzicht van de belangrijkste tips!

Creëer overzicht en plan

Al voordat je daadwerkelijk met je deeltijdstudie start, kun je beginnen met het creëren van overzicht: wat moet er allemaal gebeuren en op welk moment in de week heb je hier tijd voor? Zet de lesmomenten in je agenda en blok daarin ook je studie-uren. “Als ik mijn dochter ‘s avonds naar bed had gebracht, ging ik in de avonduren met mijn studie bezig”, aldus alumnus Jessica, die een voltijdopleiding combineerde met haar gezin. Heb je moeite met plannen? Zoek dan eens contact met een studievaardighedencoach van het Student Support Centre!

Vind een geschikte studielocatie

Je partner die even iets wil overleggen, je kinderen die aandacht willen of de vaatwasser die piept: in de woonkamer is altijd wel een vorm van afleiding te vinden. Zorg daarom dat je een plek vindt waar je ongestoord kunt studeren. Richt thuis een studeerkamer in, zoek een geschikte flexplek óf kom studeren in de bibliotheek van Saxion. “Als er een deadline in zicht was, trok ik me terug op mijn studeerkamer en ging dan keihard aan de slag,” vertelde Jacobine ons.

Breng je omgeving op de hoogte

Vertel je vrienden en familie dat je een deeltijdopleiding gaat volgen. Hoe meer ze daarvan bewust zijn, hoe eerder ze accepteren dat je het biertje in de kantine of de koffie op zondagochtend een keertje overslaat. Ook niet onbelangrijk: praat erover met je partner. “Mijn vrouw steunt mij en heeft er begrip voor dat ik niet ‘s avonds op de bank zit. Met name het begrip van je partner is noodzakelijk om er een succes van te maken,” was de tip van Mathijs.

Zoek hulp

Zit je er even helemaal doorheen? Of heb je hulp nodig bij een specifiek onderdeel van je deeltijdstudie? Maak gebruik van de faciliteiten van Saxion, zoals de studentenpsycholoog, studentendecaan of de eerdergenoemde studievaardighedencoach van het Student Support Centre. “Wanneer ik een vraag had, kon ik altijd bij een coach terecht. Dit gaf een veilig en vertrouwd gevoel, waardoor mijn start goed verliep bij Saxion”, vertelde Daphne, die gebruikt maakte van een studiecoach en er nu zelf een is!

Accepteer dat het soms niet lukt

Kom je een keer niet uit met je planning of heb je een tentamen niet gehaald? Accepteer dat het soms even niet lukt en geef niet gelijk op. Bas, die de masteropleiding Leren en Innoveren – Teacher Leader afrondde: “Na verloop van tijd weet je beter hoe de hazen lopen, en wen je eraan. Het valt daarna wel mee, het is de eerste periode echt even doorzetten. In het begin zie je ook dat sommige studenten stoppen. Waarvan ik achteraf denk: jullie hadden dit best kunnen halen!”

Denk ook aan jezelf

Als jij niet goed in je vel zit, kan je deeltijdstudie combineren met werk en privé heel lastig zijn. Zorg daarom goed voor jezelf en probeer vrije tijd in te plannen om te ontspannen. “Zodat je genoeg tijd hebt om op te laden voor een nieuwe school of werkdag”, aldus Social Work-deeltijdstudent Kimberley.

Meer weten over studeren in deeltijd?

Wil jij meer weten over studeren in deeltijd of heb je vragen waarmee wij je kunnen helpen? Kijk dan op onze speciale studeren in deeltijd-pagina of neem contact op met de Saxion Parttime School

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.