Zonneauto van Solar Team Twente aangekomen in Australië

Dit moet je weten over de World Solar Challenge

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Over precies een week begint Solar Team Twente aan de Bridgestone World Solar Challenge: een race van ruim 3000 kilometer dwars door Australië. Maar wat is het Solar Team ook alweer precies? Hoe groot zijn hun kansen en waar kan je hun verrichtingen eigenlijk volgen? Wij zetten alles nog één keer op een rijtje.

Wat is Solar Team Twente en wat is de connectie met Saxion?

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en Universiteit Twente, waaronder Jan, die anderhalf jaar lang hun studie opgeven om onderdeel te kunnen zijn van het team. Samen met zo’n honderdvijftig partners bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld, om daarmee mee te doen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Zo proberen ze aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie. Saxion is stichtingspartner van het Solar Team en beslist in die rol mee over belangrijke zaken én ondersteunt het team op het gebied van marketingcommunicatie.

Wat houdt de Bridgestone World Solar Challenge precies in?

De World Solar Challenge is een tweejaarlijkse wedstrijd in Australië voor auto’s die rijden op zonne-energie. Meer dan vijftig teams strijden in drie categorieën om de prijzen. Solar Team Twente doet mee in The Challenger Class: een race voor eenpersoonswagens, gericht op snelheid. De deelnemers rijden ruim 3000 kilometer, van Darwin in het noorden tot het zuidelijke Adelaide, en dit jaar vindt van 13 oktober tot en met 20 oktober de 31e editie plaats.

Heeft het Solar Team al eens gewonnen?

Solar Team Twente doet dit jaar voor de achtste keer mee aan de challenge en wist helaas nog niet te winnen. In 2015 was het team met een tweede plek dichtbij en de vorige editie in 2017 werd afgesloten met een vijfde plaats. De te kloppen ploeg is het Vattenfall Solar Team van de TU Delft: zij wonnen al zeven keer, waaronder de laatste drie edities.

Maken we kans dit jaar?

In maart van dit jaar presenteerde Solar Team Twente het ontwerp van de nieuwe zonneauto, de RED E, waarna in juni de bolide daadwerkelijk werd tentoongesteld in voetbalstadion de Grolsch Veste. De auto is de kleinste uit de geschiedenis van het Solar Team en maakt gebruik van een nieuw type zonnecel, dat vooral bekend is uit de ruimtevaart. De geringe omvang van de auto moet de Twentse studenten bovendien een aerodynamisch voordeel bieden ten opzichte van de concurrentie. De resultaten van een test in de windtunnel waren verrassend goed. “De luchtweerstand van onze zonneauto komt overeen met dat van een colablikje.”

Hoe verlopen de voorbereidingen?

Met behulp van enkele oud-teamleden werd medio augustus als generale repetitie een racesimulatie gehouden op Vliegbasis Deelen. Hier oefenden de studenten ieder hun eigen bijdrage zoals die tijdens de Bridgestone World Solar Challenge zal zijn. Een maand later arriveerde de auto na een lange en spannende reis down under, in aanwezigheid van enkele al eerder richting Australië gereisde teamleden. De afgelopen weken onderzocht de strateeg wat de inkomsten van het paneel zijn in de Australische zon, oefenden de coureurs met het besturen van de zonneauto in de hitte en reden de teamleden in volledig konvooi tijdens de racesimulatie in Australië. Afgelopen week was het even schrikken voor het Solar Team, omdat er een beschadiging werd geconstateerd aan het zonnepaneel, die later gelukkig bleek mee te vallen. “Het verlies aan energie-inkomsten is minimaal en veel minder groot dan werd gevreesd.”

Hoe kan ik het Solar Team volgen tijdens de challenge?

Maandag 13 oktober is het tijd voor het echte werk voor de studenten. 1Twente maakt een serie over het Solar Team, die al vanaf 1 oktober te zien is op deze lokale omroep. In deze serie wordt het team gevolgd van de voorbereiding tot en met de finish van de race. Elke dinsdag om 18.10 uur is er een aflevering te zien. Ook Saxion besteedt als mediapartner ruim aandacht aan de verrichtingen van het Solar Team. Volg ons op Facebook voor de laatste ontwikkelingen of houd natuurlijk de kanalen van het Solar Team zelf goed in de gaten.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.